23948sdkhjf

Bake-off har vendt op og ned på brødmarkedet

Lantmännen Unibake: Det vil trække læsset fremover
Både den lille landsbybager og de store industribagere vågnede op til en helt ny virkelighed i 2013 og 2014.

I de to år begyndte landets 1.500 discountbutikker nemlig én efter én at sælge friskbagt brød - såkaldt bake-off-brød - direkte i butikken.

Det har betydet døden for mange mindre bagerier. For de store industribagere som Lantmännen Unibake og Kohberg - der leverer de deje, som discountbutikkerne bager deres brød på - har det naturligvis medført øget forretning, men omvendt har detailhandlens appetit på bake-off samtidig taget omsætning fra de to markedssegmenter, som de store industribagere historisk har siddet på: Posepakket brød og frostbrød.

Farvel til halvdelen af markedet

Alene frostbrødsmarkedet var for 10 år siden dobbelt så stort som i dag, har Lantmännen Unibake Danmark selv tidligere vurderet overfor mediet Fødevarewatch.

Både frostbrød og posepakket brød har stabiliseret sig i løbet af 2015 og 2016 og ligger nu på det, som Lantmännen Unibake Danmarks direktør, Allan Christiansen, kalder "et stabilt niveau". Men der er ingen tvivl om, at bake-off - eller "in store-brød", som han kalder det - kommer til at trække læsset fremover.

- Der, hvor vi kan se, væksten komme, er på in store-brødet. Her har danskerne fået mange flere steder at købe brød, siger Lantmännen-direktøren.

Skal med på bølgen

Bake-off spiller da også en afgørende rolle i Lantmännen Unibake Danmarks 2020-strategi, der vil forny danskernes brødkultur, uddyber Allan Christiansen.

- For os er det et spørgsmål om at komme med på denne bølge ude i discountbutikkerne og hele tiden udvikle næste generation af friskt brød i butikken, siger han.

Lantmännen har således indledt et samarbejde med Fakta om at udvikle værdikæden inden for bake-off yderligere.

- Vi ser vores posepakkede brød og in store-brød som en mere effektiv måde at nå forbrugeren på, det vil sige med færre omkostninger forbundet med at få kornet gjort til brød, fordi du ikke har nedfrysningen, opholdet på et fryselager og efterfølgende ophold i fryseren, lyder det fra Allan Christiansen.

Har fået masserne med


En af dem, der har været med på hele turen fra de første testbutikker til i dag, hvor man nærmest ikke kan gå ind i en discountbutik uden at snuble over en friskbagt kanelsnegl, er Claus Olsen.

Han var en del af den investorgruppe, der købte sig ind i wienerbrødsproducenten Mette Munk i 2006, og som solgte virksomheden til den internationale koncern Arytza i 2014 efter mange års flotte økonomiske resultater. Ikke mindst hjulpet på vej af bake-off-bølgen.

- Det, der er sket i Europa og Danmark, er, at bake-off har bredt sig til discountbutikkerne, og det har virkelig åbnet markedet op. Vi har fået masserne med, kan man sige. Der er jo bake-off stort set alle vegne i dag, hvor det tidligere kun var hos bagerne og nogle ganske få store supermarkeder, at man kunne få wienerbrød. Så tilgængeligheden har ændret sig meget, opsummerer Claus Olsen, der i dag er salgsdirektør i Mette Munk.

Læs Food Supply Magazine gratis: http://www.e-pages.dk/aller/530/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109