23948sdkhjf

Automatisering sender kager på eksporteventyr

Effektiv produktion og naturlige produkter giver de to største danske kageproducenter tro på fremtiden
I Stege på Møn er der fuld smæk på kageproduktionen. Efter den norske Scandza-koncern overtog Bisca tilbage i 2011 er produktionen optimeret og bundlinjen vokset til et stabilt plus.

På 10 år er antallet af medarbejdere mere end halveret, og robotterne har fået smag for at producere Karen Volfs småkager, Mariekiks og Snøfler.

- Der er en enorm priskonkurrence på kagemarkedet, og det betyder, at vi hele tiden skal søge at optimere og effektivisere vores produktion. Det har vi gjort igennem de seneste år med stor succes, og vi fortsætter hen ad den vej, siger Michael Møller Jensen, administrerende direktør i Bisca.

Han overtog direktørposten for et år siden, og nu hvor bundlinjen er stabiliseret, begynder Bisca at se mod udlandet for at øge eksporten.

- Vi har primært solgt til Danmark og de nordiske lande i de senere år, men vi er i gang med at øge vores eksportomsætning til de nærmeste europæiske lande, mens lande som Kina og USA er med i vores opsøgende arbejde. Vi tager ikke store risici, og vores tilgang er ikke at binde store investeringer i eksportfremstød, men i stedet tage det hen ad vejen. Vi har oplevet, at vores brands faktisk stadig bliver genkendt internationalt, selvom det er en del år siden, de er blevet markedsført og solgt til eksport, så der er klart et potentiale, siger Michael Møller Jensen.

Amerikanere tror på Kelsen

Hos Kelsen i Nørre Snede og Ribe er det også Kina og USA, der er udset til at være nøglemarkeder i fremtiden.

Til trods for, at omsætningen steg i regnskabsåret 2014/15 med fem procent til 911 millioner kroner, så faldt resultatet til 115 millioner kroner mod 140 millioner året før. Men det har ikke fået Kelsens ejere, den amerikanske fødevarekoncern Campbell Soup, til at skrue ned for ambitionerne for kageproducenten, der udgør et af Campbells tre globale brands.

Fødevarer er en af de sektorer, der har oplevet vækst i eksporten til USA - de seneste fem år med godt 30 procent, ifølge en ny opgørelse fra DI. Den vækst skyldes blandt de amerikanske forbrugeres ønske om mere "naturlige" fødevarer, eksempelvis GMO-frie. Det har blandt andet fået Campbel til at flytte produktionen af en amerikansk småkagetype til Ribe i Danmark, så produkterne kan markedsføres som GMO-frie.

Chefen for Campbell’s biscuits and snacks-division, italienske Luca Mignini, fortalte i august, at Campbell vil øge produktionen af buttercookies i Danmark, ligesom det forventes, at produktionen af brandet Pepperidge Farm flytter til Nørre Snede.

Kopikrig raser fortsat

Over de seneste år har der raset en småkagekrig mellem Kelsen og den indonesiske fødevarekoncern Mayora. Kelsen mener, at Mayora - via det danske selskab Danisa - uretmæssigt har markedsført deres småkager som danske igennem de seneste 10-15 år.

Kelsen har tidligere fortalt til Food Supply Magazine, at kopiprodukterne koster Kelsen millioner af kroner i tabt omsætning hvert år. For halvandet år siden blev Mayora slæbt for en kinesisk domstol. Den sag er endnu ikke afsluttet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097