23948sdkhjf

Brødgigant lægger produktionen om

En investering på over 50 millioner kroner skal gøre Lantmännen Unibakes bageri i Holstebro mere effektivt end i dag.
Det var ønsket om højere effektivitet, som sidste år fik Lantmännen Unibake Danmark til at bruge over 50 millioner kroner på en opgradering af koncernens fabrik i Holstebro.

Investeringer i nyt produktionsudstyr og ikke mindst et helt nyt pakkeri i Holstebro skal bane vejen for, at virksomheden kan koncentrere produktionen af hvedebrød til frost i Holstebro - disse produkter er indtil nu også produceret på fabrikken i Hatting, der fremover skal koncentrere sig om wienerbrød.

Frostbrød fylder nemlig ikke så meget i omsætningen som tidligere, og derfor har Lantmännen Unibake bakset med overkapacitet, forklarer administrerende direktør Allan Christiansen.

En øvelse i kapacitetstilpasning


- Det er en øvelse i at tilpasse vores kapacitet til markedsefterspørgslen. Det handler om at få en bedre udnyttelse i Holstebro og så fokusere bageriet i Hatting på primært wienerbrød. Det er et af de tiltag, der skal sikre, at vi hele tiden er så konkurrencedygtige som muligt, for på frostbrød konkurrerer vi også med mange udenlandske virksomheder, hvor lønniveauet spiller en væsentlig rolle, siger direktøren.

Hovedparten af de 50 millioner kroner skal bruges på to nye pakkerier, der ifølge Allan Christiansen skal gøre det muligt at emballere poserne mere effektivt, i en højere kvalitet og med færre medarbejdere. Investeringen i Holstebro har betydet, at Lantmännen Unibake kommer til at fyre i omegnen af 40 medarbejdere.

Ny tilgang til produktionen

Effektivitet og fleksibilitet - ikke højere kapacitet - er i det hele taget nøgleordene for Lantmännen Unibake Danmarks fremtidige investeringer i produktionsapparatet, vurderer Allan Christiansen.

Som han bemærker, har det tidligere været god latin, at jo mere effektivt og hurtigere man kunne producere, jo mere konkurrencedygtig var man. Men de seneste fem til ottes års større og større efterspørgsel fra kunderne på mere differentierede brødprodukter, kræver nu en anderledes tilgang til det at producere.

- Vi skal i større og større udstrækning være i stand til at lave mindre og mere specialiserede serier, hvor vi tilpasser os til kundernes individuelle ønsker. For når vi begynder at differentiere produkterne for meget, bliver markedet for lille i Danmark til at køre med høj kapacitet. I dén omstilling tror jeg, vi kan lære noget af andre industrier, især bilindustrien, der virkelig er det ypperste eksempel på masseproduktion, der er skræddersyet til de enkelte kunder, siger Allan Christiansen.

Læs Food Supply Magazine gratis: http://www.e-pages.dk/aller/530/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078