23948sdkhjf

Innovation skal få Lantmännens dej til at hæve flot op

Bageriet er i gang med både at gentænke selve brødet og dets vej fra jord til bord
Innovation skal være den gær, der får Lantmännen Unibakes pt. lidt klæge dej af en brødforretning til at blive let og luftig igen. I hvert fald er innovation en af grundingredienserne i den 2020-strategi, der skal gøre Danmarks største bagerivirksomhed i stand til at tjene flere penge på sit brød end i dag.

Det kan være produktinnovation i form af nye typer brød, som det rugbrød med chiafrø, der blev lanceret under Schulstad-brandet sidste år, og som forbrugerne ifølge administrerende direktør Allan Christiansen har taget rigtig godt imod.

Men han understreger, at det kan være innovation på alle niveauer. Også i forhold til produktion, logistik og forretningsmodeller. At drysse chiafrø på et rugbrød gør det naturligvis ikke alene.

Tester hybridlastbiler

- P.t. arbejder vi sammen med en af vores discountkunder på, hvordan vi kan få den gode brødoplevelse ud til forbrugeren på en ny måde. Er det ny logistik? Anderledes emballage? Mindre varespild? Så vores innovation går ikke kun på produkterne - det går også på nytænkning i vores forretning generelt, slår Allan Christiansen fast.

Et andet eksempel er den måde, som Lantmännen Unibakes brød kommer ud til butikkerne på. Cirka 400 butikker ligger i såkaldte miljøzoner, hvor varekørsel ikke er tilladt før efter klokken syv om morgenen, men det betyder, at chaufførerne ramler ind i morgentrafikken.

På en fast rute i det indre København tester man derfor p.t. brugen af en hybridlastbil, der larmer markant mindre end traditionelle lastbiler. Det har indtil videre været en succes.

Ny organisation

For at få innovationstankegangen helt forankret i virksomheden har Lantmännen Unibake for nylig valgt at slå de indtil nu selvstændige forretningsenheder marketing og innovation sammen til én enhed, hvis direktør sidder med i den danske direktion.

- Det handler om at få innovation endnu mere på agendaen, for som fødevarevirksomhed er kunsten at udvikle nye produkter uden samtidig at skulle skifte ens produktionsapparat ud hele tiden. For så drukner du i investeringer, siger Allan Christiansen om baggrunden for at smelte innovations- og marketingdirektøren sammen.

Han er helt på det rene med, at man ikke kan ramme plet med alle produktinnovationer - en rugbar, der blev lanceret sidste år har eksempelvis ikke været den samme succes som førnævnte chiabrød - men han understreger, at Lantmännen Unibake skal have modet til at tage nogle chancer.

Det er nemlig på de nye brødvarianter, man potentielt kan hente en højere indtjening.

- Qua innovation kan du selv være med til at fastsætte et nyt prispunkt. Det er sværere med de produkter, der har været længe på markedet, og som forbrugerne kender prisen på, siger Allan Christiansen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094