23948sdkhjf

Asien og det store potentiale

Asien bliver et vigtigt marked for Mette Munk fremover
Spandauere. Wienerpekan. Kanelsnegle.

Det er ord, der sandsynligvis vil få de fleste danskeres mund til at løbe i vand, men også de udenlandske forbrugere har for længst fået øjnene op for dansk wienerbrød - eller danish pastry, som det lette, sprøde bagværk kaldes på engelsk.

Eksport af frossen wienerbrød udgør i dag godt halvdelen af Mette Munks omsætning, og med adgangen til den nye ejer, bagerikoncernen Aryztas, salgskanaler er der allerede blevet skruet yderligere op for eksportknappen, fortæller salgsdirektør Claus Olsen.

Især de asiatiske markeder har potentiale. Herunder store markeder som Japan, Kina og Sydkorea.

- Vi ser et meget stort potentiale i Asien generelt. Aryzta er godt repræsenteret derude, og vi har for længst omlagt alt vores salg til dem, herunder i Australien og i New Zealand. Så det satser vi en hel del på, siger Claus Olsen, som fortæller, at Aryztas opkøb af virksomheden har ændret spillereglerne fuldstændig:

- Vi var til stede på en del markeder derovre, men det er klart, at det her har ændret gamet fuldstændig, for nu har vi en helt anden tilgang til markederne med Aryztas distributionskanaler og så videre. Det er allerede godt i gang, og det kan vi godt mærke.

Bedre priser i udlandet

Ifølge Claus Olsen er konkurrencen på både det danske og flere af de andre europæiske markeder særdeles hård. Omvendt kan Mette Munk godt mærke, at jo længere man kommer ud i verden, jo mere plads er der.

- I et lille land som Danmark med under seks millioner mennesker findes der to store og to mindre producenter af wienerbrød, hvorimod verden er stor. Og det er ikke givet, at vi nødvendigvis er på alle de samme markeder verden over. Er der bare 20 procent af kineserne, der får lyst til at spise wienerbrød, er der jo plads til os alle sammen, siger Claus Olsen.

Han medgiver, at det helt generelt er lettere at tjene penge på wienerbrød i udlandet end i Danmark. Blandt andet fordi man her typisk rammer nichesegmenter, der gerne vil betale en lidt højere pris for autentisk dansk wienerbrød med historien og fødevaresikkerheden i orden.

- I Danmark sælger vi meget bredt, hvorimod vi på eksportmarkederne mere sælger til det, man ville kalde nichemarkeder. Så der rammer vi typisk toppen af markedet og er som regel i stand til at få nogle bedre priser. Så vi kan som sådan tjene lige så meget på wienerbrød i Sydafrika som i Danmark, siger han.

Danskerne holder sig til spandaueren

Selvom grunddejen er den samme, uanset om wienerbrødet sælges i en dansk Netto eller et sydafrikansk eller kinesisk supermarked, er der skam forskel på en danskers og en kinesers wienerbrødspræferencer, fortæller Claus Olsen i øvrigt.

- Man kan sige, at danskerne er meget traditionelle. Meget. Det er thebirkes, kanelsnegle og spandauere. Og stort set ikke noget andet. Hvorimod forbrugerne på eksportmarkederne er mere på wienerpekaner og sådan noget som spandauere med frugtfyld. Vi sælger langt flere spandauere med hindbærcreme i Østen end herhjemme.








Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063