23948sdkhjf

Studerende skal vise vejen på FoodTech

Overvældende interesse har fået arrangørerne til at fordoble antallet af deltagere til FoodTech Challenge
Hvordan kan morgendagens fødevareprodukter spille sammen med elektroniske sensorer - såkaldte wearables - så forbrugeren får en endnu bedre indsigt i det, han eller hun spiser?

Kan Big Data bruges til at forudsige, om forbrugeren har mere lyst til Nutella på nogle tidspunkter af døgnet end andre? Og kan kartoffelbaserede proteinsnacks blive morgendagens sunde snack i lande, hvor adgangen til proteiner ellers er sparsom?

Det er nogle af de cases, som 100 studerende skal arbejde med i teams i tre dage i FoodTech Challenge, der finder sted sideløbende med FoodTech-messen i Herning tirsdag, onsdag og torsdag.

Det er en international innovationskonkurrence, hvor målet er at udvikle fremtidens potentielle forretningsmodeller for 10 fødevarevirksomheder.

FoodTech Challenge løb første gang af stabelen i 2014, hvor 50 studerende deltog. På grund af den overvældende interesse har man i år udvidet deltagerantallet til 100 og opjusteret antallet af virksomhedscases fra 5 til 10.

Over 1.100 studerende fra hele verden har ansøgt, fortæller Mads Kinch Clemmensen fra Foodjob Danmark, der står for rekrutteringen af de rette deltagere til konkurrencen.

- Vi har modtaget en meget tværfaglig gruppe af ansøgere lige fra ingeniør-, antropolog- og medicinstuderende til studerende fra fødevarevidenskab og filosofi, så det er absolut et bredt spekter af meget dygtige ansøgere, lyder det fra Mads Kinch Clemmensen .

Årets deltagende virksomheder tæller blandt andre Dupont, Løgismose, KMC og AKK. De udvalgte studerende bliver fordelt på 10 teams, som arbejder med hver deres case i de tre dage, som messen varer.

Vinderen udpeges af et dommerpanel, der tæller repræsentanter for procesindustrien, udstyrsindustrien samt førende internationale virksomheder som Unilever og Nestlé.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094