- Produkthistorien er helt afgørende

| Af Helene Birk, markedschef, Økologisk Landsforening | Tip redaktionen om en historie

Klumme: Dansk økologi kan sælge i stor stil på det tyske foodservice-marked, men det kræver, at øko-virksomhederne har styr på at fortælle den gode produkthistorie, skriver Helene Birk, Økologisk landsforenings markedschef for eksportfremme.

Det tyske foodservice-marked rummer potentiale for eksport af dansk økologi. Det kræver dog, at de danske øko-virksomheder har styr på at fortælle den gode produkthistorie.

En ost lavet på økologisk mælk fra mælkeproducenter i et geografisk afgrænset område omkring Bovbjerg Fyr i den vestligste del af Danmark - en ost, som lagres i næsten et halvt år tæt på Vesterhavet, hvor osten opnår delikate mælkesaltkrystaller fra den saltholdige havluft.

Sådan en historie får tyske kokke og foodservice-grossister til at spidse ører, og Thises Vesterhavsost er således et førsteklasses eksempel på, hvordan den gode produktfortælling kan bane vej for eksport af dansk økologi til den tyske foodservice-branche.

Da vi i september holdt møder med flere tyske topkokke på Chef Sache-messen i Köln sammen med den danske gourmetkok Torsten Schmidt, blev vi i høj grad bekræftet i, at økologiske produkter er interessante for den tyske foodservice-sektor. Men det er nødvendigt for et godt salg af økologiske produkter, at den gode produkthistorie er tilstede, og den må gerne omfatte historier om råvarernes tilblivelse, sporbarhed og producenten bag produktet.

Kravet om en interessant produkthistorie er en stor skare af virksomheder på det veludviklede danske øko-marked i stand til at efterkomme. Og sporbarhed er i en vis grad naturligt indbygget i økologi, da de økologiske producenter netop arbejder ud fra særlige kriterier, som sikrer en større gennemsigtighed i, hvordan produktionen er foregået. Det er dog alligevel helt afgørende, at man som virksomhed har styr på sin produkthistorie – og formår at kommunikere den på en interessant vis.

Uudnyttet potentiale i tysk foodservice

Tyske indkøbere har længe kigget mod Danmark for økologiske produkter til de tyske dagligvarekæder. Vores langvarige erfaringer med økologi, troværdige statskontrol, stærke knowhow og innovationskraften hos de danske øko-virksomheder har hidtil med stor succes banet vej for danske øko-varer til de tyske butikshylder. Og Tyskland er i dag den danske øko-branches vigtigste eksportmarked.

Men også i de store gryder hos tyske cafeer og restauranter er der et voksende potentiale for dansk øko-eksport, som indtil videre er stort set uudnyttet.

Her er den økologiske andel af markedet i dag cirka 0,5 procent, hvilket kan virke beskedent. I kroner og ører svarer det imidlertid til hele 2,6 milliarder kroner, hvilket forventes at stige i de kommende år i takt med voksende øko-interesse blandt de tyske forbrugere.

Vi har den seneste tid holdt møde med flere tyske foodservice-grossister, som har vist interesse for danske øko-varer, og vareprøver indenfor 30 kategorier er allerede sendt afsted.

Spydspidsprodukter som økologisk perlespelt og perlebyg fra Skærtoft Mølle, økologisk birkesaft fra Sealand Birk, juices fra Naturfrisk, charcuterie fra Aalbæk, øko-oste fra Knuthenlund, Thise og Naturmælk og økologisk chokolade fra Summerbird kan på sigt bane vej for en bredere eksport af danske øko-varer til den tyske foodservice-sektor.

Potentialet er til stede. Hvis historien også er.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

Klaus Jensen
Hvorfor skal man sælge økologisk birke saft fra Finland (Sealands produkt er fra Finland) ind over Danmark og sende det til Tyskland som et danske økologisk produkt. Det er da ikke en god historie. Den gode historie er da om danske landmænds økologiske produkter. Hold nu fokus på kartofler, æbler osv - det er en god historie.

Jens Erik
Der er altså endnu ikke et voldsomt stort marked for økologi i det tyske foodservice marked. Men den gode produkthistorie som der henvises til er et virkelig godt salgsargument. I Tyskland er øko isoleret set kun interessant for børnehaver og visse restauranter som satser på øko alene. Så fokuser på den gode produkthistorie - hvoraf så måske også økologi er en del!

Klaus Jensen
Hej Jens Erik
Problem er bare, at økologi er en så lille niche og selv med en god historie rykker det ikke på betalingsbalancen. Har selv arbejdet med eksport af konventionelle produkter i mange år, vi har prøvet økologi, men vi fik ikke noget ud af det. Danske landmænd klager jo en del i disse år, så hvorfor ikke sætte fokus på de produkter landmænd kan producerer og hjælpe dem, i stedet for at sælge økologisk birke saft fra Finland. Men det er politik på borgen og det er vist en verden for sig selv, uden jord forbindelse, desværre.

Jens Erik Nissen
Hej Klaus,
Tror vi er enige - Økologi til Tyskland er isoleret set ikke interessant. Men den gode produkthistorie er en nødvendighed. En del af denne historie kan være økologi - men det rykker ikke meget i sig selv.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

118 står til fyring på danskejet pålægsfabrik

Danish Crown trimmer kriseramt britisk datterselskab. Det koster en femtedel af medarbejderen jobbet på engelsk fabrik.

Leverandør af mad til pensionister konkurs

Slagteriudstyr får nyt liv efter konkurs

Kosttilskud er en milliardindustri

Brand på Norlax

Mejeribranchen har knækket kurven

Måltidskasser skal sende færre ældre på hospitalet

66 illegale hestekød-handlere anholdt

Produktion af økologisk honning er tredoblet efter lempet lov

Irma åbner afdelinger for veganere og vegetarer

Lactosan har kæmpeoverskud på ost

Enorm interesse for nye job hos Danish Crown

Langsand Laks har fundet årsagen til mystisk massedød

Fynsk mikrobryggeri er i dyb krise

Konkursramte Dan-Palletiser overlever

Nordjyder klar med gin uden alkohol

Orkla dykkede voldsomt på bundlinjen

Fabrikslukning og overtagelse af O. Kavli spiller ind

- Nu begynder vin-nørderne at besøge mig

Nordjysk vinavler nægter at sælge til store supermarkedskæder

Wozniacki bliver frontfigur for dansk energidrik

Tottenhams Christian Eriksen får selskab af tennisstjernen

Mystisk massedød hos Langsand Laks

Slagteri udvider for 30 millioner kroner

Nyt tarmrenseri skal øge slagtegrisenes værdi

Graasten kalder meget mere remoulade tilbage

Vitaminindsprøjtning til københavnsk madmarked

Utilfredse kunder: Street food er for dyrt

Japan-aftale kan give masser af nye fødevarejobs

Mols-mand klar med 4.000 flasker enebær-gin

Chr. Hansen overgår egne forventninger

Største lønstigninger siden finanskrisen

Naturlig farve: Slut med den kedelige blå

Harboe solgte mere og tjente mindre

Tyggegummifabrik har nået målet

Campylobacter er den største skurk

Rejsegilde hos Gram Equipment

Nu 2.000 spisesteder med økologisk spisemærke

Topkok rykker ind på nyt luksushotel

Næsten hver anden dansker er immun overfor sundhedsråd

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Hvad er fordelene ved flexleasing?

Anton er udlært elektriker hos EL:CON i Roskilde

Dansk Halbyggeri og Team Rynkeby indtager Paris

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Gunnebo ovalringe med den perfekte pasform til DIN 15401 og 15402-krankroge

En effektiv kreditpolitik kan sætte din virksomhed i førersædet

Miljølager til tromler og IBCer

Mange hundrede strømmer til ny, intelligent platform

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Endnu en Erikkila vægsvingkran fra Fyns Kran Udstyr er leveret til en kunde

Ny halmkedel giver stor brændselsbesparelse!

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Der findes danske systuer endnu

Handler du med lande med et højt risikoniveau?

Opbevaring af farlige medier i arbejdslokaler

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Brænder du for elektronik og styring

10 gode råd til succesfuld samhandel med Kina

Ferie!!! Bare rolig - vi er her hele sommeren.

Salicath forhandler innovativ osteform HI-PERF fra SERVI DORYL

RS Components lagerfører nu kompakte Figaro-gassensorer, der giver en bedre...

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Værdien af HR

Send til en kollega

0.203