- Produkthistorien er helt afgørende

| Af Helene Birk, markedschef, Økologisk Landsforening | Tip redaktionen om en historie

Klumme: Dansk økologi kan sælge i stor stil på det tyske foodservice-marked, men det kræver, at øko-virksomhederne har styr på at fortælle den gode produkthistorie, skriver Helene Birk, Økologisk landsforenings markedschef for eksportfremme.

Det tyske foodservice-marked rummer potentiale for eksport af dansk økologi. Det kræver dog, at de danske øko-virksomheder har styr på at fortælle den gode produkthistorie.

En ost lavet på økologisk mælk fra mælkeproducenter i et geografisk afgrænset område omkring Bovbjerg Fyr i den vestligste del af Danmark - en ost, som lagres i næsten et halvt år tæt på Vesterhavet, hvor osten opnår delikate mælkesaltkrystaller fra den saltholdige havluft.

Sådan en historie får tyske kokke og foodservice-grossister til at spidse ører, og Thises Vesterhavsost er således et førsteklasses eksempel på, hvordan den gode produktfortælling kan bane vej for eksport af dansk økologi til den tyske foodservice-branche.

Da vi i september holdt møder med flere tyske topkokke på Chef Sache-messen i Köln sammen med den danske gourmetkok Torsten Schmidt, blev vi i høj grad bekræftet i, at økologiske produkter er interessante for den tyske foodservice-sektor. Men det er nødvendigt for et godt salg af økologiske produkter, at den gode produkthistorie er tilstede, og den må gerne omfatte historier om råvarernes tilblivelse, sporbarhed og producenten bag produktet.

Kravet om en interessant produkthistorie er en stor skare af virksomheder på det veludviklede danske øko-marked i stand til at efterkomme. Og sporbarhed er i en vis grad naturligt indbygget i økologi, da de økologiske producenter netop arbejder ud fra særlige kriterier, som sikrer en større gennemsigtighed i, hvordan produktionen er foregået. Det er dog alligevel helt afgørende, at man som virksomhed har styr på sin produkthistorie – og formår at kommunikere den på en interessant vis.

Uudnyttet potentiale i tysk foodservice

Tyske indkøbere har længe kigget mod Danmark for økologiske produkter til de tyske dagligvarekæder. Vores langvarige erfaringer med økologi, troværdige statskontrol, stærke knowhow og innovationskraften hos de danske øko-virksomheder har hidtil med stor succes banet vej for danske øko-varer til de tyske butikshylder. Og Tyskland er i dag den danske øko-branches vigtigste eksportmarked.

Men også i de store gryder hos tyske cafeer og restauranter er der et voksende potentiale for dansk øko-eksport, som indtil videre er stort set uudnyttet.

Her er den økologiske andel af markedet i dag cirka 0,5 procent, hvilket kan virke beskedent. I kroner og ører svarer det imidlertid til hele 2,6 milliarder kroner, hvilket forventes at stige i de kommende år i takt med voksende øko-interesse blandt de tyske forbrugere.

Vi har den seneste tid holdt møde med flere tyske foodservice-grossister, som har vist interesse for danske øko-varer, og vareprøver indenfor 30 kategorier er allerede sendt afsted.

Spydspidsprodukter som økologisk perlespelt og perlebyg fra Skærtoft Mølle, økologisk birkesaft fra Sealand Birk, juices fra Naturfrisk, charcuterie fra Aalbæk, øko-oste fra Knuthenlund, Thise og Naturmælk og økologisk chokolade fra Summerbird kan på sigt bane vej for en bredere eksport af danske øko-varer til den tyske foodservice-sektor.

Potentialet er til stede. Hvis historien også er.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

Klaus Jensen
Hvorfor skal man sælge økologisk birke saft fra Finland (Sealands produkt er fra Finland) ind over Danmark og sende det til Tyskland som et danske økologisk produkt. Det er da ikke en god historie. Den gode historie er da om danske landmænds økologiske produkter. Hold nu fokus på kartofler, æbler osv - det er en god historie.

Jens Erik
Der er altså endnu ikke et voldsomt stort marked for økologi i det tyske foodservice marked. Men den gode produkthistorie som der henvises til er et virkelig godt salgsargument. I Tyskland er øko isoleret set kun interessant for børnehaver og visse restauranter som satser på øko alene. Så fokuser på den gode produkthistorie - hvoraf så måske også økologi er en del!

Klaus Jensen
Hej Jens Erik
Problem er bare, at økologi er en så lille niche og selv med en god historie rykker det ikke på betalingsbalancen. Har selv arbejdet med eksport af konventionelle produkter i mange år, vi har prøvet økologi, men vi fik ikke noget ud af det. Danske landmænd klager jo en del i disse år, så hvorfor ikke sætte fokus på de produkter landmænd kan producerer og hjælpe dem, i stedet for at sælge økologisk birke saft fra Finland. Men det er politik på borgen og det er vist en verden for sig selv, uden jord forbindelse, desværre.

Jens Erik Nissen
Hej Klaus,
Tror vi er enige - Økologi til Tyskland er isoleret set ikke interessant. Men den gode produkthistorie er en nødvendighed. En del af denne historie kan være økologi - men det rykker ikke meget i sig selv.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Trods Tulip-protester: Stadig mistanke mod forloren hare. "Bestyrket mistanke"

Olivenolie solgt under falsk varedeklaration

Easyfood lavede et rekordoverskud

Og vil fordoble omsætningen frem mod 2020.

Madværkstedet kom godt fra start

Sydkorea vil igen have danske æg og fuglefødder

Rødt mælkeresultat: Arla har blødt for milliarder i Tyskland

Det nordiske mejeriselskab har tabt 6 år i træk.

Så mange millioner: Nowaco forbedrer sidste års indtjeningsrekord

Uge 12: Ind og ud af bestyrelser og direktioner

Skagensfiskeriet slog Danmarksrekord i fjor

Rundede én milliard i 2016.

Carlsberg: Største fadølsfornyelse i 80 år

Dansk ventilator til kæmpe fiskefoderanlæg

Krakket andeslagteri slagter allerede igen torsdag

Opdateret: Død af færdigret? Tulip føler sig urimeligt anklaget

Billedserier & Videoer: Madværkstedet fik en fremragende premiere

Salmonella i svinekød kan opdages på den halve tid

Dobbelt-ordre til Carsoe

Royal Greenland har valgt Carsoe til at levere et komplet fabriksanlæg til rederiets nyeste filetrawler samt en fabrik til en ny rejetrawler.

Danskejet industri er større ude end hjemme

Især indenfor fødevarer, maskiner og møbler beskæftiger de flere i udlandet end i Danmark. Og alle elsker først og fremmest England.

50 unge fik en smagsprøve på gourmetslagterfaget

Massiv mangel på slagterelever i dagligvarekæderne og slagterbutikker er en tikkende bombe under dagligvarehandlen.

Nyt Wefood-samarbejde skal give sårbare unge fodfæste på arbejdsmarkedet

- De første 500 gange gik det helt galt

Konen var rasende, da Tommy Jensen ødelagde parrets køkkengrej i jagten på de perfekte popcorn

Irma sætter insekter på menuen

Frontmatec skal udvikle brystflæsk-robot

Andeslagteri er tæt på genåbning

Trecifret millioninvestering skal endevende alle Coca-Colas flasker

Det første danske øko-sukker på vej

Fødevarestyrelsen har ikke fundet skandalekød i Danmark

Snøfler trækkes tilbage efter risiko for metalstykker

Industrien sulten efter maskiner til fødevareproduktion

Klumme: Forebyggelse af fødevaresvindel går ind i en ny tidsalder

TripleNine klar til at investere 85 millioner

Fødevarestyrelsen undersøger brasiliansk kødskandale

Virksomheder i storbyer betaler to milliarder i ekstra skat

Carlsbergs patent på byg åbner for etisk debat

Vibocold forbereder generationsskifte

Ugens grin: Stop spild af mad

Fjerkræslagteri skifter direktør for syvende gang på syv år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bølgepap til sikker beskyttelse

De 10 bedste sprog at lære for virksomheder

Pilen peger mod bæredygtighed

Udendørs skilte

Alflow vinder årets erhvervspris i Vejen Kommune

Nye termiske kameraer hos RS Components tilbyder klassens bedste ydeevne med hensyn til funktionalit

Rustfri filtre fra Classic Filters

Integrerede pakkeløsninger fra én leverandør

Har du brug for en (grafisk) hånd?

Kom til Automationsdag'17

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Konference: Hvordan skal forsynings sektorerne fremadrettet reguleres og organiseres?

Kemi Kick Off 2017

Simas kunne regne den ud

JEROS jorden rundt

Fremtiden kræver smartere arbejdere

Integrationer gør dit administrative arbejde enklere

En verden af Papkasser

Smart Machines styrker innovative maskinbyggere

Nye krav i FSSC 22000 - sårbarhed og food defense

Nyt og inspirerende referencekatalog

Se nyhederne i vores udlejningsprogram

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Konference om den fremtidige Forsyningsstrategi

Nyt i sortiment: frysetørret grøntsagspulver og bælgfrugter

Send til en kollega

0.261