- Produkthistorien er helt afgørende

| Af Helene Birk, markedschef, Økologisk Landsforening | Tip redaktionen om en historie

Klumme: Dansk økologi kan sælge i stor stil på det tyske foodservice-marked, men det kræver, at øko-virksomhederne har styr på at fortælle den gode produkthistorie, skriver Helene Birk, Økologisk landsforenings markedschef for eksportfremme.

Det tyske foodservice-marked rummer potentiale for eksport af dansk økologi. Det kræver dog, at de danske øko-virksomheder har styr på at fortælle den gode produkthistorie.

En ost lavet på økologisk mælk fra mælkeproducenter i et geografisk afgrænset område omkring Bovbjerg Fyr i den vestligste del af Danmark - en ost, som lagres i næsten et halvt år tæt på Vesterhavet, hvor osten opnår delikate mælkesaltkrystaller fra den saltholdige havluft.

Sådan en historie får tyske kokke og foodservice-grossister til at spidse ører, og Thises Vesterhavsost er således et førsteklasses eksempel på, hvordan den gode produktfortælling kan bane vej for eksport af dansk økologi til den tyske foodservice-branche.

Da vi i september holdt møder med flere tyske topkokke på Chef Sache-messen i Köln sammen med den danske gourmetkok Torsten Schmidt, blev vi i høj grad bekræftet i, at økologiske produkter er interessante for den tyske foodservice-sektor. Men det er nødvendigt for et godt salg af økologiske produkter, at den gode produkthistorie er tilstede, og den må gerne omfatte historier om råvarernes tilblivelse, sporbarhed og producenten bag produktet.

Kravet om en interessant produkthistorie er en stor skare af virksomheder på det veludviklede danske øko-marked i stand til at efterkomme. Og sporbarhed er i en vis grad naturligt indbygget i økologi, da de økologiske producenter netop arbejder ud fra særlige kriterier, som sikrer en større gennemsigtighed i, hvordan produktionen er foregået. Det er dog alligevel helt afgørende, at man som virksomhed har styr på sin produkthistorie – og formår at kommunikere den på en interessant vis.

Uudnyttet potentiale i tysk foodservice

Tyske indkøbere har længe kigget mod Danmark for økologiske produkter til de tyske dagligvarekæder. Vores langvarige erfaringer med økologi, troværdige statskontrol, stærke knowhow og innovationskraften hos de danske øko-virksomheder har hidtil med stor succes banet vej for danske øko-varer til de tyske butikshylder. Og Tyskland er i dag den danske øko-branches vigtigste eksportmarked.

Men også i de store gryder hos tyske cafeer og restauranter er der et voksende potentiale for dansk øko-eksport, som indtil videre er stort set uudnyttet.

Her er den økologiske andel af markedet i dag cirka 0,5 procent, hvilket kan virke beskedent. I kroner og ører svarer det imidlertid til hele 2,6 milliarder kroner, hvilket forventes at stige i de kommende år i takt med voksende øko-interesse blandt de tyske forbrugere.

Vi har den seneste tid holdt møde med flere tyske foodservice-grossister, som har vist interesse for danske øko-varer, og vareprøver indenfor 30 kategorier er allerede sendt afsted.

Spydspidsprodukter som økologisk perlespelt og perlebyg fra Skærtoft Mølle, økologisk birkesaft fra Sealand Birk, juices fra Naturfrisk, charcuterie fra Aalbæk, øko-oste fra Knuthenlund, Thise og Naturmælk og økologisk chokolade fra Summerbird kan på sigt bane vej for en bredere eksport af danske øko-varer til den tyske foodservice-sektor.

Potentialet er til stede. Hvis historien også er.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

Klaus Jensen
Hvorfor skal man sælge økologisk birke saft fra Finland (Sealands produkt er fra Finland) ind over Danmark og sende det til Tyskland som et danske økologisk produkt. Det er da ikke en god historie. Den gode historie er da om danske landmænds økologiske produkter. Hold nu fokus på kartofler, æbler osv - det er en god historie.

Jens Erik
Der er altså endnu ikke et voldsomt stort marked for økologi i det tyske foodservice marked. Men den gode produkthistorie som der henvises til er et virkelig godt salgsargument. I Tyskland er øko isoleret set kun interessant for børnehaver og visse restauranter som satser på øko alene. Så fokuser på den gode produkthistorie - hvoraf så måske også økologi er en del!

Klaus Jensen
Hej Jens Erik
Problem er bare, at økologi er en så lille niche og selv med en god historie rykker det ikke på betalingsbalancen. Har selv arbejdet med eksport af konventionelle produkter i mange år, vi har prøvet økologi, men vi fik ikke noget ud af det. Danske landmænd klager jo en del i disse år, så hvorfor ikke sætte fokus på de produkter landmænd kan producerer og hjælpe dem, i stedet for at sælge økologisk birke saft fra Finland. Men det er politik på borgen og det er vist en verden for sig selv, uden jord forbindelse, desværre.

Jens Erik Nissen
Hej Klaus,
Tror vi er enige - Økologi til Tyskland er isoleret set ikke interessant. Men den gode produkthistorie er en nødvendighed. En del af denne historie kan være økologi - men det rykker ikke meget i sig selv.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Suppeudfordring krævede udvikling af ny robotgriber

DC-slagterier lammet af arbejdsnedlæggelser

Meyer tvunget til at lukke i New York

Ud med de 37 timer – folk vil selv bestemme deres arbejdstid

Tican lukket af strejke

Bryggeri firedobler kapaciteten

Kommune holder konference for fødevarebranchen

Pengene strømmer ind til insekt-projekt

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danæg får sur smiley og bøde

Gasoline Grill bliver til en kæde

Manden bag en af verdens bedste burgere klar til at udvide

Royal Greenland sejler rekordregnskab i hus

Vil lægge investeringsvine for en halv milliard på lager

Rare Wine Invest har fået grønt lys fra myndighederne

Bülow lod lakridskonkurrenter kopiere

Baresso forsvinder som en succes

Carl's Jr. går til angreb

Lave priser og Netto-lukninger rammer Dansk Supermarked

Nyt koncept: Spiritus i løsvægt

Helt vildt: Ny burgerbar skabte kæmpekø

Findus: Misforståelse skyld i lukke-rygter

Færch Plast skovler penge ind

Brüel Systems stormer fremad

Fem medarbejdere købte virksomheden efter konkurs, og så gik det stærkt

Mauritius viser sig frem

København får et cyklende madmarked

To kvinder skal styre Cocio

Madmuligheder boomer i Esbjerg

Kadeau: Man siger ikke nej til Lego

Ikea måske på vej med restauranter

Sjællænderne har hang til svensk slik

Hungry.dk oppe på 1.200 restauranter

Flammen skal brænde flere nye steder

Ugens grin: Reklame-krig

Nye millioner flyder ind i energidrikken State

- En Suicide Burger? Nej, det har vi ikke

Köd-folk klar til mere vækst

Høns må igen komme ud

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få hjælp til bedre produktivitet

Nye produkter fra YellowLine!

Hvad er e-learning?

Vejen Kommune inviterer fødevarebranchen til Vækst- og ledelseskonference

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Hvem slukker lyset hos jer?

Expanite udstiller på Hannovermessen

jpbc har svaret og kompetencerne.

Derfor skal vi serieproducere dine el-tavler

Præcisions måleudstyr fra Keyence

Husker du det lovpligtige eftersyn af dine IBC / ADR tanke?

Læs de sidste nyheder fra Diatom A/S

Vækst-virksomhed flytter til stor grund

GTS-institutter udvikler ny droneteknologi

Læs de sidste nyheder fra Diatom A/S

Danske virksomheder er udfordret digitalt

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Gå ikke glip af Engineering Forum den 17. & 18. maj 2017

Landmanden får nemmere hverdag med nyt hybridanlæg!

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Sika Footwear er Årets DJ TOOLS leverandør 2017

Kampen, der forandrer dit spil - Innovation ved hjælp af automation sikrer ...

Ny medarbejder hos jpbc

In-line 2D målesystem

Forflytninger udover det sædvanlige

Send til en kollega

0.2