23948sdkhjf

Kæmpestor relancering af Carlsberg på vej

Verdensomspændende reklamekampagne for første gang i årevis

For første gang siden 2011 kaster Carlsberg sig til næste år ud i en verdensomspændende reklamekampagne. En kampagne, der kan løbe op i flere hundrede millioner kroner, skriver Finans.

Det sker med afsæt i bryggeriets 170-års fødselsdag, og kampagnen vil få Carlsbergs historie som det gennemgående tema.

Hos Carlsberg vil man hverken be- eller afkræfte, at man brygger på kampagnen. Det eneste, bryggeriet vil bekræfte, er, at man fylder 170 år i 2017. Hvilket ikke kan benægtes.

I rigtigt mange år har man internt på Carlsberg talt om, at man gerne ville bruge bryggeriets historie langt mere aktivt i brandingen af Carlsberg: Bryggeriets oprindelse, Bryggeren, Carlsbergs Laboratorium, at man var den moderne øl-gærs moder, støtten til forskning og kultur etc.

Men alle tilløb til »den historiske kampagne« er enten blevet kvalt i opløbet eller blevet gjort halvhjertet. Sådan bliver det ikke denne gang, konstaterer Finans.

Sidst man lavede en verdensomspændende kampagne var i 2011 med sloganet »That Calls for a Carlsberg«. Dengang skrottede man sit gamle slogan »Probably the best beer in the World« og frigjorde sig fuldstændig fra sin egen historie.

Væk fra rødderne

I stedet skulle Carlsberg gøres til verdens hurtigstvoksende ølmærke og blive et såkaldt ikonisk brand. Bryggeriet var så langt ude på overdrevet og væk fra sine rødder, at man endda brugte datidens modeord »metroseksuel« til at beskrive et af sine produkter, nævner Finans.

Kampagnen blev aldrig en succes. Især fordi store dele af organisationen fra begyndelsen var imod den store satsning. Ikke mindst i Storbritannien, hvor man nærmest nægtede at opgive det gamle slogan.

Modstanden, eller revolten om man vil, blandt de ansatte blev i 2015 så stor, at man helt opgav »That Calls for a Carlsberg« og gik tilbage til »Probably.....«. De to mål om at blive et ikonisk brand og være hurtigstvoksende lå i ruiner sammen med mindst en halv milliard kroner reklamekroner til kampagnen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062