23948sdkhjf

Vestfyen satser stort på eksport

Bryggeriet ikke tilfreds med overskud på to millioner kroner

Bryggeriet Vestfyen har særdeles store forventninger til fremtiden, ikke mindst på eksportmarkederne.

Derfor er bryggeriet i Assens også fuldt af fortrøstning, selv om det seneste regnskabsår gav et markant dyk i både omsætning og indtjening:

Nettoomsætningen faldt med med godt 11 procent til 187,6 millioner kroner, og overskuddet før skat for 2015/16 blev på godt to millioner kroner, mod 3,5 millioner året før.

- Resultatet må isoleret set betegnes som ikke tilfredsstillende, men skal dog ses i lyset af årets såvel negative som positive omstændigheder, siger administrerende direktør Poul Mark.

Kina-optimisme

På den negative side tæller blandt andet, at  det danske marked for øl og sodavand er præget af usædvanligt hård priskonkurrence fra mærkevareleverandørerne. Samtidig blev sommeren 2016, og juli i særdeleshed, en af de værste somre, bryggeriet har oplevet.

Til gengæld giver det optimisme i Assens, at en større eksportaftale til Kina er landet, og de første containere er netop sendt af sted. Det er led i, at Bryggeriet Vestfyen i det seneste år har haft fokus på at udvikle eksport af øl som et ekstra ben at stå på.

- Inden for specialøl, hvor bryggeriet er en Danmarks absolut førende og toneangivende udbydere, har vi styrket vores position yderligere. Dels med etableringen af Bryggeriet Frejdahl-brandet og dels fordi Willemoes, der er bryggeriets flagskib indenfor specialøl, har gennemgået en større revitalisering. Det har ikke mindst åbnet op for mulighederne for Willemoes også på eksportmarkederne, påpeger Poul Mark.

- Resultatet af indsatsen var ventet tidligere på året, men vi er nu i gang på flere markeder i såvel Sydeuropa som Asien. Og i oktober har bryggeriet underskrevet en eksportaftale med en af de største grossister i Kina på Willemoes-, Støckel- og Vestfyen-mærkerne. Det har udsigt til at kunne blive rigtig stort, tilføjer direktøren.

Stor sodavandsordre

Bryggeriet har desuden landet endnu en stor sodavandsordre til en detailhandelskunde i Danmark, en ordre, som har effekt fra februar 2017.

- Samlet set ser vi os derfor godt rustet og klar til at gå de kommende år i møde med positive forventninger til udviklingen i både omsætning og indtjening, siger Poul Mark..

I regnskabsåret 2015/16 udgjorde sodavandssalget 43 procent af bryggeriets salg. Specialøl tegnede sig for 24 procent og almindelig øl for 33 procent. Så sent som i 2012/13 var sodavandssalget helt oppe på at udgøre 57 procent.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079