Coop vil sælge grønt for en ekstra milliard

Lægger ud med at forvandle Danmarks usundeste supermarked til det sundeste

Med en ny, ambitiøs plan vil Coop øge danskernes forbrug af grønt med 50 procent over fem år.

- Vores mål er at få alle danskere til i gennemsnit at spise 300 gram grønt om dagen, hvilket er anbefalet i kostrådene. Det svarer til et ekstra salg på over en milliard kroner om året, hvilket også medfører et nyt milliardmarked for de danske gartnere, siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop, i en pressemeddelelse.

I løbet af 2017 vil Coops 1.200 butikker – Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma – lancere en række konkrete initiativer, der skal inspirere danskerne til at spise sundere. Det første initiativ kommer i denne uge, hvor butikkerne præsenterer den hidtil mest omfattende markedsføring af frugt og grønt med "massive prisnedsættelser".

 - Vi vil gøre op med den måde, man hidtil har arbejdet med sundhed i Danmark, ved at bringe det i øjenhøjde med alle danskere, og ikke kun tale til en snæver elite, som i forvejen er sund. Vi vil ikke være formanende, men gøre de sunde valg nemmere, billigere og sjovere, siger Jens Visholm.

- Producenter skal tænke nyt
Frem mod 2025 forventer Coop at øge salget af grønt med over en milliard kroner, svarende til en vækst på cirka 50 procent. Det betyder, at danskerne i gennemsnit øger deres forbrug af grønt med 100 gram om dagen, hvilket giver nye muligheder for de danske gartnere og grøntsagsproducenter.

- Vi ønsker, at det i videst muligt omfang skal være danske råvarer. Men det kræver, at producenterne tænker nyt, er innovative og kommer med helt nye, smagfulde grøntsager, der er nemme at håndtere for forbrugerne, siger Jens Visholm.

Coops nye sundhedsplan rulles ud med en lang række initiativer i hele landet over de kommende uger. Fra i dag vil Coop forvandle Danmarks mest usunde supermarked til det sundeste.

- Vores tal viser, at SuperBrugsen i Stenlille er den butik, der sælger færrest grøntsager. Derfor vil vi over de næste tre uger inspirere kunderne til sundere madvaner, blandt andet med sunde snacks i kasselinjen og markante prisnedsættelser på grønt, siger Jens Visholm.

Tredje del
Sundhedsindsatsen er tredje del i Coops ”Sammen om bedre mad”-strategi, der blev lanceret i 2014 med henblik på at udvikle dansk madkultur.

- Erfaringerne fra de seneste to år er, at vi kan forandre danskernes madvaner og forbedre vores egen forretning på samme tid. Det er den rejse, vi fortsætter nu med initiativet for mere sundhed, siger Jens Visholm.

I 2015 blev et fremstød for økologi lanceret med prisnedsættelser for 200 millioner kroner Det har været med til at skabe en historisk vækst for økologi i hele Danmark, hvor salget er steget med 1,8 milliard kroner, svarende til 15 procent.

I 2016 gjaldt det måltidsløsninger, hvor Coop ved årets begyndelse etablerede et nyt såkaldt C-Måltidsmarked i 400 butikker for at tilbyde færdigretter af høj kvalitet i samarbejde med blandt andre Meyers, Cofoco og Hanegal.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Aqua D'Or dropper skolevand

Glæde i Them: Mejeriet kan udvide

Trump får en burger på Bornholm

Morgenmad pynter på svigtende salg hos McDonald's

Iværksætterpris til mad-ildsjæl i Skagen

Bookmaker: Dansk outsider i verdensmesterskabet for kokke

Ugens grin: En hest efter biler

De bedste nye øl skal kåres

Nu får fødevarer deres egen crowdfunding-platform

Aqua D'or i strid modvind med »skolevand«

1

Friske grøntsager er nu en mangelvare

Nyt slagteri skruer op for blusset

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Café-kæde sælger billig Arla-suppe til 10-dobbelt pris

Kaffemand sælger halvdelen af sit livsværk

Muslinger skal give plads til flere havbrug

Fuldkornsfokus sætter rekord

Voksne danskere spiser mere usundt

Millionprojekt vil finde sukker-alternativ

Carlsberg og Rynkeby på vej mod helt nye produkter

Ny fødevarefagmesse melder alt udsolgt

Slikbaron får fem års fængsel for svindel

Espersen kan være på vej til England

Xocolatl flytter til gammel Fakta-butik

Johan Bülow rykker for alvor ind i Finland

Presset Novozymes nedlægger 198 jobs

Arla vil udforske det bæredygtige mejeri

Carlsberg finder ny dansk landechef i egne rækker

Flere kyllinger fra Himmerland i køledisken

Easyfood takker nej til pengepose

Hørkram vil have sunde chauffører

Ny Løgismose-chef vil ud over stepperne

Banker holder igen over for iværksættere

Første spadestik er taget til mere mad-innovation

Silkeborg-slagter vokser voldsomt efter Lidl-aftale

Street food på vej til Helsingør

Lokale fødevarer i fokus i Gram

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Inventorbruger? Husk brugernetværksmødet for Inventorbrugere hos Symetri den 23. februar!

Danske Vandværker - messe

Køretøjsterminaler forenkler adoptering af telematik og ophøjer transport-effektivitet

Edge-Team søger nye medarbejdere

Maskinsikkerhed ApS starter kursussæson 2017 fra uge 5. Ledige pladser.

Cuby – det nyeste medlem af shuttle-familien

Byg selv din Stabilus gasfjeder

Susanne Støier har 25 års jubilæum hos DMRI Teknologisk Institut

170.000 attraktive kvadratmeter til salg

Eksklusiv simulation workshop i Århus for ingeniører og industrielle designere d. 28/02

Fint besøg fra Transportmagasinet på Sjælland

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Vil du også prøve nitrigrip?

Rabat på online ordrer

Metalkomponenter finder du på messe i Stavanger

Ligger din fremtidige eksport i Bayern?

Fart på når der skal pakkes frugt og grønt

Luftovervågning på arbejdspladsen

Salicath har 7 brugte tanke til salg

FLEXMATIC - Innovativ leverandør til procesindustrien

Safexpert kursus

Regler for eftersyn af tekniske hjælpemidler, herunder elektrisk håndværktø...

Vi gør PR drømme til virkelighed :)

Ny båndtype ideel til udfordringer med høj fugtighed og varme.

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserø...

Send til en kollega

0.2