23948sdkhjf

100 madproducenter får gratis hjælp

Ny aftale skal hjælpe med udbredelse af flere lokale fødevarer

De tre sjællandske kommuner Odsherred, Holbæk og Kalundborg, der står bag fødevarenetværket Nordisk Center for Lokale Fødevarer, NCLF,  sætter nu yderligere skub i udbredelsen af lokale fødevarer.

De har netop besluttet at give 100 virksomheder direkte adgang til fødevareportalen Fooducers digitale platform for at hjælpe producenterne med branding og administration.

- Ud fra blandt andet cvr-registret er vi kommet frem til, at der i hver af de tre kommuner er 400-500 virksomheder, der har med lokale fødevarer at gøre - i hele værdikæden. Og efter først til mølle-princippet giver vi altså nu 100 af dem adgang til Fooducer, fortæller NCLF-leder Berit Nørgaard Olesen til Food Supply.

- Vi betaler det første år hos Fooducer for de 100 virksomheder. Og hvis vi bliver fuldstændig løbet over ende af viksomheder, der vil være med, må vi jo sammen med Fooducer finde ud af, hvad vi så gør, tilføjer hun.

Over 1.000 er med
Fooducer har ifølge stifter Fie Hansen-Hoeck langt over 1.000 virksomheder på virksomhedens nordiske fødevareplatform. Det er ikke en salgsplatform, men et digitalt arbejdsværktøj, der har som formål at forenkle både administration, markedsføring og kommunikation i fødevarebranchen.

Hun ser frem til at få de mange nye NCLF-virksomheder med:

- Det giver dem et samlet, digitalt mødested, hvor de alle kan drage nytte af netværksfordele som at kunne møde og se hinanden, dele nødvendig data og handle virtuelt. En løsning, der sparer virksomhederne tid og unødvendig administration, så de kan fokusere på værdiskabelse og innovation, konstaterer hun.

For alle aftagere - eksempelvis detailkæder, grossister, specialbutikker, storkøkkener og restauranter - er der gratis medlemskab hos Fooducer. For fuldt medlemskab betaler producenter og virksomheder der sælger fødevarer et årligt abonnement afhængig af virksomhedens størrelse.

Leder af NCLF Berit Nørgaard Olesen fortæller, at NCLF gennem længere tid har arbejdet for at koble de dygtige lokale producenter sammen med mulige aftagere i detailhandel og blandt grossister og restaurationer.

- Tiden er inde til, at vi går fra tanke og tale til konkret handling og i praksis får tingene til at ske, siger hun.Madindeks 2016 på madkulturen.dk/madindeks

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078