23948sdkhjf

Trucken kører selv med mozzarella

En selvkørende truck kører mozzarella fra et transportbånd til en folievikler i døgndrift hos Arla i Rødkærsbro

Helt stille triller trucken langs væggen og videre over mod et transportbånd, hvor en robot stabler papkasser fyldt med mozzarella. Lige før trucken gør klar til at køre hen mod euro-pallen, begynder trucken at bippe. Med pallen på trucken kører den videre ned mod en folievikler, hvor pallen placeres præcist på transportbåndet.

Hele proceduren tager ikke meget mere end et minut eller to, og det sker hver dag på hundredvis af produktionsvirksomheder.

Forskellen er bare, at trucken ikke bliver ført af en operatør, men klarer det hele selv med en række sensorer. AGV’en er leveret af AGV Scandinavia, et nyt AGV-selskab, som blev stiftet sidste år af automationsvirksomheden Bila og N.C. Nielsen, Danmarks største leverandør af gaffeltrucks.

- Fødevareproduktionen i Danmark er i høj grad automatiseret, og derfor er det også oplagt at gøre den interne transport automatiseret med førerløse trucks. Teknologien bag er blevet både bedre, smartere, men også billigere, siger Lars Westmark, salgschef i AGV Scandinavia.

Sensorer viser vejen
I dag har AGV Scandinavia tre typer AGV’er på programmet, en pallestabler, en palleløfter, og en reachtruck. Alle består af en standard-truck fra Linde og er så bygget op med navigationssoftware fra Schweiz og sensorer fra Sick.

- Vi har valgt selv at bygge vores AGV med standardkomponenter, både når det handler om hardware og software. Det gør os uafhængige af eksterne producenter, siger Lars Westmark.

AGV’en har en række sensorer monteret på trucken, som så taler sammen med en række sensorer, der er monteret ved for eksempel transportbånd. Ruterne er indstillet ved manuelt at køre trucken på ruten først.

Trucken har en topfart på seks kilometer i timen og kan køre omkring seks timer på det samme batteri. Alternativt kan man vælge et lithiuum ION-batteri, hvor AGV’en løbende oplader, når den ikke er i brug. Selvom AGV’en ikke er en sprinter på gulvet, så kompenserer den ved at kunne køre på alle tider af døgnet, og den behøver hverken søvn eller løn.

Læs Food Supply Magazine gratis her

Tilbagebetalingstid på et par år
Samtidig er AGV’en knap så brutal overfor kolleger, vægge eller andre ting, der kommer i vejen for trucken. Det gør driftsomkostningerne lavere og giver færre ulykker.

- Tilbagebetalingstiden er på et par år. Det er især løn og vedligehold, hvor de store besparelser ligger på sigt. Mange glemmer at indregne udgifter til de skader, som en traditionel truck ofte laver. En medarbejder kan blive forstyrret, være træt eller overse materiel. Det sker ikke med AGV’en, fordi sensorer automatisk stopper trucken, hvis den er på vej til at kollidere med enten mennesker, vægge eller andre maskiner, siger Lars Westmark.

Ikke kun for de store
Hos Arla i Rødkærsbro flytter AGV’en papkasser fra en transportcelle og omkring 30-40 meter ned til en folievikler, og det har den gjort siden december. Trucken er den første, som AGV Scandinavia har implementeret indtil videre efter selskabet blev dannet i april 2016.

Det er ikke kun i store produktionsvirksomheder, at AGV’en kan implementeres.

- AGV’en er ikke kun til store virksomheder med enorme lagre eller pakkerier. Jeg har snakket med en mindre industrivirksomhed med seks ansatte, hvor direktøren gerne ville ned på tre ansatte. Hvis produktionen omlægges, kan du hurtigt og nemt få din AGV til at følge med - den er ikke låst til et bestemt setup for evigt. Du kan bare flytte dine sensorer, og så kører AGV’en videre, siger Lars Westmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125