23948sdkhjf

Cocio sætter fedtet under højtryk

Ny homogenisator skal fjerne flødelag i toppen

En helt ny højtrykshomogenisator skal nu hjælpe chokolademælksproducenten Cocio med at fremstille en række mælkeprodukter med lavere fedtafsætning.

Det er produkter, som Cocio i dag producerer for en række kunder, og som de asiatiske forbrugere gerne drikker, men hvor nogen rynker på næsen over den naturlige fedtafsætning fra mælken. Men det skal den nye højtrykshomogenisator med et tryk på op til 600 bar råde bod på.

- Det er kendt af enhver mælkeproducent, at der sagtens kan samle sig et lille flødelag i toppen af et mælkeprodukt. Det kan afskrække nogle forbrugere fra at købe det, for de stiller stadig højere krav om homogenitet til de drikke- og fødevarer, de indtager.

- Derfor fik vi til opgave at levere en maskine til Cocio, der kan mindske flødelaget i de forskellige produkter, de fremstiller for andre, siger projektleder Jesper Troelsen fra GEA Danmark, som har leveret homogenisatoren.

 

Udover at pasteurisere mælken skal det nye procesanlæg også gøre det nemt for Cocio at skifte mellem forskellige produktlinjer.

- Den nye højtrykshomogenisator er fuldstændig integreret i Cocios produktion, og omstillingen fra én pasteurlinje til en anden sker derfor på få øjeblikke. Derudover har vi lavet automatisk styring, der sørger for, at de forskellige produktioner sker under det tryk, der passer bedst. Det optimerer både produktionen og den daglige fleksibilitet, siger Jesper Troelsen.

Mindre flødekugler
Hos Cocio er forventningerne til den nye højtrykshomogenisator da også store. Virksomhedens produkter er specielle, fordi de er lavet helt uden konserveringsmidler, og samtidig har en relativt lang holdbarhed.

Det sætter høje krav til fremstillingsprocessen. Produktet går igennem en steril proces, hvor det bliver opvarmet til 121 grader, hvilket giver den lange holdbarhed. De foreløbige forsøg med den nye højtrykshomogenisator viser da også, at den kan minimere flødelaget langt bedre end tidligere modeller.

- Unge forbrugere i Asien forstår ikke baggrunden for flødeafsætningen og tror fejlagtigt, at der er noget galt med produktet, selv om vi i virkeligheden fremstiller et renere produkt, der er helt fri for tilsætningsstoffer.

- Vi kan se, at vi kan mindske fedtkuglerne i mælken, når homogeniseringen sker ved et højere tryk, og vi rammer meget snart det niveau, der i højere grad tiltaler de asiatiske forbrugere, og som gør produkterne mere attraktive ude på hylden, siger Christian B. Sørensen, site director hos Arla, der i 2008 købte Cocio.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078