23948sdkhjf

Han skal tøjle Mikkellers kreativitet

Michael Knoth er specialølproducentens første produktionschef

Tøjstilen er blevet ændret noget, siden Food Supply Magazine sidst mødte Michael Knoth.

Det var i foråret 2016, og på det tidspunkt var han ansat som seniorkonsulent i rådgivervirksomheden Alectias bryggeri-afdeling.

I mellemtiden har den brygmesteruddannede Michael Knoth skiftet rådgivertilværelsen ud med et job som produktionschef hos specialølsproducenten Mikkeller. Og det kan ses på påklædningen.

Da Michael Knoth tager imod Food Supply Magazine i Mikkellers nye administrationslokaler på Humletorvet i Carlsberg Byen, er skjorte og pullover er blevet skiftet ud med en noget mere uformel hættetrøje og en T-shirt, hvorpå der står ‘beer geek breakfast’.

Den rigtige hylde
En passende beklædning til en ølentusiast som Michael Knoth, der selv mener, at han er havnet på den helt rigtige hylde.

- Det er fedt at kunne have ens passion som arbejde. Og hvis man synes, at specialøl er spændende, at rustfrit stål er interessant og det at bygge processer og ting op er sjovt, så er Mikkeller et totalt godt match, lyder det fra Michael Knoth, der har kendt grundlægger Mikkel Borg Bjergsø gennem mange år efterhånden.

Mikkeller har siden begyndelsen i et køkken for godt 10 år siden haft en vild vækst til en årsomsætning på et trecifret millionbeløb - og tilgangen til ølproduktionen har været lige så vild og på sin vis tøjleslø. Michael Knoth er manden, der er hevet ind for at standardisere tingene. Bare en smule.

- Så det er jo et eller andet sted et spørgsmål om at tøjle den kreativitet, der hersker i virksomheden. Det skal heller ikke være skørt bare for at være skørt. Men det må gerne blive lidt dogme, hvor vi lægger nogle benspænd ud for os selv, siger Michael Knoth.

Det er ham, der nu sørger for, at man køber de rigtige fadølsanlæg til den rigtige pris til barerne rundt omkring i verden, så dén del af forretningen bliver sat i system. Det er også produktionschefens opgave at finde nye råvarer og de rette samarbejdspartnere.

Hipster på flaske
For at følge med væksten - og have fuld kontrol med design og materialer - har Mikkeller desuden entreret med egne tømrere, som bygger alle møbler og alt udstyr i Danmark og sender det ud i verden til barerne og restauranterne.

Siden Michael Knoth og Mikkel Borg Bjergsøs veje første gang krydsedes, er der sket rigtig meget med Mikkeller.

Fra at brygge øl hjemme på køkkenbordet i midten af 00’erne er Mikkel Borg Bjergsøs mikrobryggeri blevet en verdensomspændende forretning, der har vokset sig stor sammen med de sociale medier og storbyhipsterne. I 2015 lå bruttofortjenesten på over 30 millioner kroner.

Faktisk er Mikkeller i den grad et globalt brand inden for mikrobryg. Nogle ville mene, at Mikkel Borg Bjergsø var hipster, inden begrebet overhovedet fandtes. Hvis man kunne hælde hipster på flaske, ville der stå Mikkeller på den.

Mikkeller anno 2017 er ikke kun øl. Det er også ramen-barer, restauranter og ølbarer i København, Los Angeles, Berlin, Tokyo og andre af klodens mest trendy byer. Hele syv nye barer åbner Mikkeller her i løbet af foråret - herunder i Torshavn på Færøerne.

- Der er bare knald på. Jeg kommer oprindeligt fra Carlsberg og senest fra Alectia, og sammenlignet med de steder er der bare et momentum her, som er helt vildt, siger Michael Knoth, der blandt andet tilbragte en uge i Japan i marts for at tilse arbejdet med den nye ølbar i Tokyo.

Skal følge med væksten
Titler går man ikke så op i hos Mikkeller, understreger han, men som virksomhedens første produktionschef er det kort og godt Michael Knoths opgave er at sørge for, at ølproduktionen kan følge med efterspørgslen.

- Min primære opgave er at følge med væksten fra et produktionsmæssigt synspunkt. Det vil sige sørge for, der er nok kapacitet, udnytte kapaciteten bedst muligt og ikke mindst sætte nye projekter i gang, forklarer Michael Knoth, der anslår, at 80 procent af hans dagligdag går med nye projekter.

Som rådgiver hos Alectia var hans arbejdsdag i den grad også bundet op på projekter, men hvor han i sit arbejde for de store bryggerikunder var vant til, at processer skulle standardiseres, så alle bryg i vid udstrækning smager ens, forholder det sig stik modsat.

- Hos os skal øllene netop ikke smage ens hver gang.

Mikkeller er berømt og berygtet for at brygge specialøl i meget små serier. Med 86 øllanceringer i 2016 var Mikkeller med afstand det danske mikrobryggeri, der sendte flest nye produkter på markedet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081