23948sdkhjf

Nakskov Mill tjener på specialprodukter

Siden Dan Jensen kom til som administrerende direktør i Nakskov Mill Foods, har morgenmadsproducenten vendt minus til plus

Klassikere som Ota Solgryn, Havrefras, Guldkorn. Alt sammen morgenmadsprodukter som de fleste danskere kender til og har sat tænderne i. Men det er nok de færreste, der ved, at produkterne er blevet produceret på Lolland i mere end 100 år.

I løbet af de seneste år har Nakskov Mill Foods skiftet spor fra de klassiske morgenmadsprodukter til økologiske produkter uden gluten, GMO eller allergener.

- Vi har oplevet en nedgang i de klassiske produkter som cornflakes og har i stedet valgt at satse på specialprodukter uden gluten, allergener og med tilsatte ingredienser med særlige ernæringsmæssige egenskaber, eksempelvis quinoa, chia-frø eller pulver fra baobab-træet, siger Dan Jensen, administrerende direktør i Nakskov Mill Foods.

Han har tidligere været ansat hos Toms og Bisca, før han kom til Nakskov Mill Foods i 2012.

Omstillingen har betydet, at bruttofortjenesten næsten er tredoblet, og resultatet er vendt fra minus 3,5 millioner kroner i 2011 til plus 5,8 millioner kroner i 2015 og 3,8 millioner i 2016.

- Da jeg kom til, var produkterne i topklasse, og produktionsanlægget var topmoderne med en høj automationsgrad efter en større opgradering i 2008. Men der manglede overblik over værdikæderne i virksomheden; Hvad blev der tjent penge på, havde vi de rigtige leverandører, og hvilke ordrer var ikke profitable nok til at tage ind, siger Dan Jensen.

Fra rødt til sort
I dag, fem år senere, er der blevet strammet op i forretnings- og forsyningskæderne, og de røde tal på bundlinjen er vendt til sorte.

- Vi har eksempelvis strammet op på antallet af leverandører, så vi er gået fra ni til to, siger Dan Jensen.

Tidligere var Danmark et vigtigt marked for Nakskov Mill Foods, men sådan er det ikke længere. I dag er Lolland-virksomheden global.

- Vi havde en 50/50-fordeling mellem det danske marked og eksportmarkedet. I dag er den fordeling vendt til 90 procent eksport og 10 procents salg i Danmark.

Det betyder også, at virksomheden ikke brander sig som lollandsk, men som dansk.

- Som eksportvirksomhed er det ikke så afgørende, at vi er placeret på Lolland. Danmark er et godt geografisk brand, fordi vi er kendt for kvalitet og høj fødevaresikkerhed, men det er de færreste ud over Danmarks grænser, der kender til Lolland, så vi bruger det ikke i markedsføring. Men vi er glade for at ligge, hvor vi gør. For 10 år siden var der overvejelser om at flytte ud af landet, men man valgte i stedet at investere massivt i produktionen her i Nakskov. Vores lønandel er ret begrænset og derfor kan vi konkurrere med udlandet, siger Dan Jensen.

Han fortæller at området på Vestlolland oplever vækst. MHI Vestas udvider på den anden side af havnen, og generelt er der godt gang i erhvervslivet i området.

- Vi er i den gode position, at vi både har kvadratmeter og kapital i ryggen til at vækste og udvide. Lige nu går vi med overvejelser om, at vi skal udvide til at også at fremstille produkter ved vådekstrudering, siger Dan Jensen.

I dag er der omkring 30.000 kvadratmeter i produktionen, og der er plads til at udvide med mange tusinde ekstra kvadratmeter på tilstødende grunde ved havnen i Nakskov.

Nakskov Mill Foods er ejet af Fogtmann-familien, der er mest kendt for Kohberg, men også ejer andele i SeiMei på Lolland, is-producenten Easis og Crispy Food International.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078