Orkla dykkede voldsomt på bundlinjen
Fabrikslukning og overtagelse af O. Kavli spiller ind
Ifølge ledelsens beretning hænger nedgangen især sammen med to forhold: Dels har der været omkostninger i forbindelse med, at den gamle Beauvais-fabrik i Svinninge blev lukket og produktionen flyttet til Skælskør, og dels har det kostet at integrere aktiviteterne fra saftvirksomheden O. Kavli i Orkla Foods Danmark.
På den baggrund anser ledelsen 2016-resultatet for at være tilfredsstillende.
Orkla købte 1. marts sidste år O. Kavli - der i den forbindelse skiftede navn til Saftkompagniet - og i august blev alle virksomhedens aktiviteter flyttet ind under Orkla.
Tilgangen af Saftkompagniets aktiviteter i årets sidste fem måneder har været med til at give en ganske markant vækst på Orkla-regnskabets øverste linje, hvor nettoomsætningen steg fra 1,07 milliard til 1,26 milliard kroner.
Der var i 2016 gennemsnitligt 396 ansatte hos Orkla Foods Danmark, som blandt andet står bag varemærkerne Bähncke, Beauvais, Glyngøre og Den Gamle Fabrik.