23948sdkhjf

Lokale fødevareproducenter forsyner 40.000 spejdere

Hvordan kan man som lokal fødevareproducent få opbygget et godt netværk, hvor man kan hjælpe hinanden med afsætning og synlighed?

Det har været emnet på en række workshops i Sønderborg Kommune som led i kommunens fødevarestrategi og understøttet af EU interregprojektet benefit4Regions. 

Et resultat er et ny markedskoncept for de lokale producenter, som har premiere på Spejdernes Lejr i Sønderborg, hvor 40.000 spejdere er samlet frem til den 30. juli. 

6400 FoodMarked hedder teltet, som er placeret på lejrens centrale torv, Knudepladsen. Konceptet skal efter lejren genbruges ved lokale markeder. Madmarkedet er åbent hver dag under lejren, og det er også her, at spejdere får udleveret lokale råvarer til aktiviteten Madtropperne, som Madkulturen står bag. 

Følgende lokale producenter er med: 

• Stevninggaard: Jordbær, ærter, sagt mm. 

• Alspølser: Pølser og kødvarer

• Hviids biavl: honning sammen med flere lokale honningavlere

• Naturmælk AMBA: Ost og drikkevarer

• Tandsgaard: "Smagen af Als": Kryddersalte

• Ryesminde Mosteri: Most

• Mjelsmark Gårdpakkeri: Friske æg og vafler

• Carstensen The: Teer

• Growing Home: Friske krydderurter dyrket på friland

• Gråsten Fjerkræ: Ringriderpølser af hanekyllinger i lammearm. 

Desuden medvirker Det Sønderjyske Køkken v. Jesper Kock i Sønderborg på lejren og leverer catering til lejrens events og brød af økologisk mel fra Skærtoft Mølle på Als.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125