23948sdkhjf

- Nichetingene er sjovest at lege med

Sorring Bær er kommet godt i gang efter at være flyttet nordpå
Man kan faktisk godt rykke en marmeladefabrik op med rødderne, flytte den til en helt anden by - og fortsætte næsten som om intet var hændt.

Det konstaterer indehaveren af Sorring Bær, Mette Nørgaard, der 1. august begyndte at producere marmelade og andre frugtbaserede produkter i Aalborg-forstaden Skalborg. Før da drev hun i ni år virksomheden i Sorring i Midtjylland; først som ansat marmelademester og siden 2011 som ejer.

- Jeg har selvfølgelig stadig alle opskrifterne, og kunderne er heldigvis også fulgt med, fortæller Mette Nørgaard. Hun laver hovedsageligt produkter med navnet Sorring Bær på etiketten, men har også en lønproduktion til blandt andre Arla Unika, som aftager en tomatmarmelade.

Sidstnævnte laver hun i store suppegryder, men ellers bliver de fleste af Sorring Bærs produkter kogt i en 200-liters gryde med konstant omrøring eller i to store kipgryder, som hun har fået fingrene i via "et røverkøb".

Det handler langt fra kun om marmelade, men også om eksempelvis æblemos, kirsebærsauce, sirup og saft. Mette Nørgaard kom også engang til at sige ja til at lave en pesto til en kunde - en pesto, som indeholdt både olie og ost.

- Men det gør jeg nok ikke igen, for det tog en hel dag at vaske udstyret af bagefter, husker hun.

- Små mængder kan smages
Alt i alt bliver det til cirka 35.000 enheder om året, fordelt på glas, flasker og spande - og der er kapacitet til mere med det nuværende udstyr. Sidste år rundede omsætningen 1,1 million kroner, men selv om flytningen gik nærmest problemfrit, har den alligevel trukket så meget på ressourcerne, at omsætningen i år nok bliver knap så stor, vurderer Mette Nørgaard.

Under alle omstændigheder er hun ikke i tvivl om, at det er den forholdsvis lille produktionsmængde, der gør produkterne fra Sorring Bær attraktive hos kunderne.

- Selv om man bruger nøjagtig samme opskrift, så kan man helt sikkert smage forskel på, om der er lavet en produktion af 200 kilo bær eller af fem tons bær. Ikke mindst tager et jo ikke så lang tid at varme 200 kilo op, nævner den nye nordjyde.

Hun har masser af ideer til nye produkter og har blandt andet, hvad hun kalder "et hængeparti" med de tomatskaller, der bliver til overs fra tomatmarmeladeproduktionen til Arla Unika.

Mest jordbærmarmelade
- Jeg flår jo en masse friske tomater, og der er masser af smag i tomatskallerne. Nu smider jeg dem bare ud, men jeg skal i gang med at bruge dem til noget. Måske en tomatsauce. Det kommer lige pludselig. Jeg synes, at nichetingene er noget af det sjoveste at lege med, fortæller Mette Nørgaard.

- Men man kommer aldrig uden om jordbærmarmelade. Det er jo en klassiker, og det er den, jeg sælger aller-allermest af, tilføjer hun.

Råvarerne køber hun primært hos Orskov Foods på Fyn, og de færdige varer sælger Sorring Bær hovedsageligt til specialbutikker, idet hun med fuldt overlæg stort set har holdt sig væk fra supermarkederne.

- Man kan ikke rigtig spille på begge heste, for specialbutikkerne gider ikke, at man også kan købe deres varer i supermarkederne, påpeger Mette Nørgaard, der selv står for salget. Det foregår ved, at hun pakker bilen med vareprøver og kører ud for at banke på dørene.



Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25