23948sdkhjf

- Vi skal udfordre vores kolleger

Easyfoods designere skal turde udfordre produktudviklerne, når de kommer med nye ideer

Hvem er forbrugerne egentlig?

Er de til wienerbrød med smag af kanel eller kardemomme? Er de til springgymnastisk eller grønlandsk folkedans? Og hvordan kan Easyfood udvikle produkter, der falder i de forskellige forbrugeres smag?

Det er sådan lidt forenklet sagt en del af Benthe Hilligsøs og Maja Skalls respektive stillingsbeskrivelser som designere hos bagerivirksomheden Easyfood i Kolding. Om end de arbejder med designtænkning på to ganske forskellige måder.

Hvor Maja Skall arbejder med at designe og optimere hele universet omkring Easyfoods produkter - emballage, messestande, Easyfods besøgscafé og andet - arbejder Benthe Hilligsø mere overordnet med processer og metoder i Easyfoods innovationsafdeling, som de begge er en del af.

Feltstudier i marken
Fælles for dem er dog, at det bliver til en del timer ude i marken i forsøget på at pejle sig ind på trends og forbrugermønstre hos Easyfoods forbrugere. Og derigennem opbygge en bank med viden, som produktudviklerne kan trække på, når de udvikler nye produkter.

Feltstudier i form af målgruppeinterviews og forbrugerobservationer er en del af dagligdagen - det samme er større arrangementer, hvor udvalgte testpersoner bliver inviteret inden for hos Easyfood for at prøvesmage nye produktvarianter.

Ofte har de også kolleger fra andre afdelinger end lige innovationsafdelingen med ude og møde forbrugerne, når de prøvesmager et nyt produkt.

Kardemommesnurrer trængte til drys
- Der er perioder i produktudviklingen, hvor det er naturligt, vi stopper op, fordi der er nogle produkter eller nogle smage, man skal lægge sig fast på, og hvor vi har brug for noget feedback på, hvad der fungerer, forklarer Maja Skall.

Som eksempel var Easyfood på et tidspunkt i gang med at udvikle nogle snurrer med kakao og kardemomme - men den respons, man fik fra brugerne var, at de ikke kunne forstå, hvorfor snurrerne ikke smagte af kanel.

- Visuelt var der nogle ting, der gjorde, at folk ikke kunne aflæse produktet, så derfor gjorde vi noget ved udseendet ved at drysse noget pynt ovenpå, siger Benthe Hilligsø.

Hun fremhæver, at én af deres væsentligste arbejdsopgaver netop er en gang imellem at agere djævelens advokat:

- Det er vigtigt, vi tør udfordre vores kolleger og være kritiske. Når man arbejder fokuseret med et produkt, er det vigtigt at få friske øjne på, så produktet står skarpt i forhold til målgruppen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094