23948sdkhjf

Mikrobryggerierne tjener stadig ingen penge

Der er kommet flere mikrobryggerier, deres markedsandel er stigende og det samme er branchens bruttofortjeneste, men på bundlinjen ser det stadig skidt ud.
Det er stadig svært at drive et mikrobryggeri som en rentabel forretning i Danmark.

Det viser en stor brancheanalyse, som Berlingske Business har foretaget blandt 50 af landets mikrobryggerier.

Stigende markedsandele
Fra 2009 til 2010 er bruttofortjenesten steget med knap 14 procent til 129 mio. kr., og selv om bundlinjen er forbedret med 15 mio. kr., lyder det samlede underskud stadig på 9 mio. kr.

Til gengæld er antallet af små danske bryggerier nærmest eksploderet: fra 20 til 120 i perioden 2008 til nu, selv om der tages højde for en række konkurser.

Også markedsandelene er i fremgang, idet mikrobryggerierne er gået fra 0,5 procent i 2003 til 3,6 procent i 2010.

Danskerne drikker mindre øl
Og på ti år er antallet af ølvarianter tidoblet fra 700 til 7.000.

Til gengæld kniber det altså med at finde på rentable forretningsmodeller for mikrobryggerierne, som for langt de flestes vedkommende drives af ”hobby-entusiaster”.

Endelig skal det med i ligningen, at danskernes generelle ølforbrug er faldet fra 518,1 mio. liter i 2003 til 372 mio. liter i 2010.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125