23948sdkhjf

Fødevaresikkerhed via mobilen

Fødevaresikkerhed og egenkontrol kan om kort tid klares via smartphones eller tablets på medarbejderens vej rundt i butikken
Alle butikker under SPAR Danmark samt alle butikker i SuperBest, KIWI minipris, Løvbjerg og grønlandske Pissifik benytter i dag det elektronisk egenkontrolsystem RiskMinder, som udvikles af Optica i Risskov ved Århus, og nu forbedres systemet yderligere.

Videreudviklingen er sikret via en fornyet aftale mellem DSK og Optica, der løber frem til 1. april 2014. Det er samtidig hensigten at udnytte det elektroniske systems muligheder til f.eks. at sikre, at købmanden lettere kan håndtere de lovpligtige ar-bejdspladsvurderinger, kaldet APV’er.

- Med videreudviklingen af den elektroniske egenkontrol er købmændene garanteret ikke bare den mest sikre, men også den mest moderne form for risiko-styring af bu-tikken. Udgangspunktet har været og er såmænd stadig, at vi skal håndtere den så-kaldte egenkontrol med henblik på optimal fødevaresikkerhed. Siden starten for ca. tre år siden har vi tilbygget et utroligt effektivt system til tilbagekaldelse af varer, når det er påkrævet. Nu moderniserer vi systemet, så de ansvarlige medarbejdere kan bruge tablets eller smartphones direkte i butikken, og så vil vi det kommende år til-koble en række nye arbejdsområder som tilbud til den enkelte købmand, f.eks. hånd-tering af arbejdspladsvurderinger, siger John Wagner, adm. direktør i DSK.

Minder om egenkontrol
Overordnet set er den elektronisk egenkontrol et ledelsesværktøj, der kan gøre livet lettere for både købmænd og medarbejdere. Butikkerne har især fået indarbejdet sy-stemet i det daglige arbejde med fødevaresikkerheden, men det er samtidig oplagt at udvide værktøjet til også at gøre arbejdet med andre regler lettere.

- For Optica er det vigtigt, at vores samarbejdspartnere og kunder oplever, at vores produkt og ydelse løbende udvikles og moderniseres, hvilket helt afgjort er tilfældet med den ”nye” version af RiskMinder og de nye anvendelsesområder, siger Henrik Boysen, adm. direktør i Optica.

Det elektroniske systems styrke er bl.a., at det eliminerer risikoen for forglemmelser. Hvis egenkontrollen ikke bliver udført inden for tidsfristen, får medarbejderne en på-mindelse, og hvis egenkontrollen stadig ikke er udført, får købmanden eller en over-ordnet medarbejder besked. Den fordel overføres nu også til andre opgaver i butik-kerne.

Facts om købmændenes elektroniske egenkontrol, RiskMinder:
• Mobile udfyldelser med tablets (f.eks. Ipad) eller smartphones
• Høj driftssikkerhed og indlysende enkelt
• Minimal administration i de enkelte butikker
• Elektroniske tilbagekaldelser – sikrer dokumentationen hos både grossist, kæde og den enkelte butik.
• Ca. 800 butikker anvender systemet. Det er butikkerne i SuperBest, SPAR Danmark, KIWI minipris, Løvbjerg og Pissifik.
• Nye anvendelsesområder - f.eks. Bygningstjek, fyraftenstjek, styring af Intro-forløb for nye medarbejdere, indsamling af oplysninger om økonomi og forsik-ring
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063