23948sdkhjf

Betydelig fremgang hos Hedegaard Foods

1 mia. æg er håndteret i det forgangne år, og koncernen nærmer sig nu en omsætning på 900 mio. kr. Resultatet blev forbedret med 45 procent fra 18,8 mio. kr. i 2010 til 27,4 mio. kr. i 2011.
Hedegaard Foods købte i april 2011 70 procent af aktierne i Svenska Lantägg AB og blev med ét markedsledende i Norden inden for forarbejdning, pakning og distribution af friske skalæg samt en række kogte og pasteuriserede ægprodukter.

Koncernen kan med det netop offentliggjorte årsregnskab vise fremgang inden for alle kerneområder.

- 2011 blev et markant år med betydelig fremgang for os og helt afgjort det bedste nogensinde. Vores omsætning steg med ikke mindre end 119 procent, og det skyldes ikke bare købet af Sveriges største ægpakkeri Svenska Lantägg – det skyldes også markant fremgang og øgede markedsandele i Danmark og på flere af vores eksportmarkeder i det øvrige Norden samt Tyskland, Holland og Tjekkiet, siger adm. direktør Ivan Noes Jørgensen og konstaterer:

- Vi er således meget tilfredse med udviklingen det seneste år.

Organisk vækst på 5 procent
Nettomsætningen i 2011 blev på 848 mio. kr. mod 387 mio. kr. 2010, og koncernens resultat før skat og minoritetsinteresser blev på 27,4 mio. kr. mod 18,8 mio. kr. året før svarende til en forbedring på 45 procent.

Resultatet leveres blandt andet fra koncernens ægpakkerier i henholdsvis Danmark og Sverige samt ægproduktfabrikker i Skara og i Hadsund, hvor der fremstilles pasteuriserede og kogte ægprodukter.

Resultatet er godt hjulpet på vej af en organisk vækst på 5 procent i både Danmark og Sverige. Det er 8. år i træk, at forbruget af friske skalæg øges, og det skyldes først og fremmest en løbende holdningsændring til æggets ernæringsmæssige værdier. Tidligere tiders myter om blandt andet æggets negative kolesterol-påvirkning er erstattet af ny viden om æggets høje indhold af et stort antal vitaminer, mineraler og sporstoffer.

- Der er ingen tvivl om, at vores flotte resultater også skyldes, at tiden arbejder for os. Dels udvides antallet af anvendelsesmuligheder og dels anerkendes æg i stigende grad som ernæringsmæssig superfood. Det er klart, at dette bidrager til vores organiske vækst, forklarer Ivan Noes Jørgensen.

Ser positivt på 2012
Hedegaard Foods har da også netop i starten af året lanceret et helt nyt æg med et styrket indhold af D-vitamin, E-vitamin, Selen og Lutein. Ægget sælges under navnet Livskraft. Koncernen har store forventninger til produktudviklingen også i de kommende år. I det hele taget er forventningerne til fremtiden lyse for den danske ægkoncern med hovedsæde i Hadsund i Nordjylland:

- Vi ser positivt på 2012, hvor vi som minimum forventer et resultatet på niveau med rekordåret 2011. Vi fokuserer nu på konsolidering af aktiviteterne i Sverige samt organisk vækst ved hjælp af nye marketingtiltag og produktudvikling, siger Ivan Noes Jørgensen.

Og bestyrelsesformand Christian Junker konstaterer supplerende:

- Strategisk vil vi herefter igen være fokuserede på passende akkvisitioner rundt om Østersøen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078