23948sdkhjf

Slikbutik på Fyn er gået viralt på TikTok: - Vi har kunder fra Brønderslev til Bornholm

Med godt 21.000 følgere og over 300.000 visninger på TikTok er Slikræven ikke nogen helt almindelig slikbutik. 

Det startede egentlig med, at de var trætte af det lille udvalg af bland selv-slik i supermarkederne. Det fik dem til at åbne deres egen slikbutik i Bellinge ved Odense, fortæller Betina Nielsen, der driver Slikræven sammen med sin mand, Thomas Nielsen. 

Men én ting var det store udvalg. Det var der selvsagt mange kunder, som godt kunne lide. Men de måtte gøre noget ekstra for at skille sig ud. 

Er helt ærlig

Betina Nielsen forklarer, at det i høj grad handler om at være ægte. Man skal turde at være sig selv og dele ud af sig selv. 

Det indebærer især deres tilstedeværelse på sociale medier. Især TikTok, som er yderst populært blandt de helt unge generationer. 

Her lægger hun videoer op af de mange forskellige typer slik, de har. 

- Jeg er fuldstændigt mig selv uden make-up og med uglet hår. Og jeg tager alt sammen i et take. Når jeg laver smagsprøver, er jeg helt ærlig og tør også sige, hvis det ikke er noget for mig personligt, siger Betina Nielsen. 

Og både på de sociale medier og i forretningen handler det om at kunne interagere med kunderne. 

- Vi snakker med kunderne og tager altid imod kunderne med et smil, og hvis nogle børn siger “ej, må jeg ikke lave en TikTok med dig?”, så stiller jeg gladeligt op. 

- Nogle gange tænker man “hvad fanden er det, jeg har gjort rigtigt?”. Men vi kommer kunderne ved, så de føler sig som noget specielt, siger Betina Nielsen om, hvad der ligger til grund for de mange kunder. 

Betina Nielsen (th) og Thomas Nielsen driver sammen Slikræven nær Odense. Privatfoto.

Fra hele landet 

Men det er ikke kun Slikrævens egne sociale medier, som giver reklame for forretningen. Betina Nielsen forklarer, at de efter den første succes fik en “TikTok-væg” i forretningen, som kunderne kan optage de små videoer foran. På den måde kommer det vidt omkring. 

Det har også betydet, at de i løbet af foråret har haft meterlange køer foran forretningen i især weekenddagene. Og folk kommer fra nær og fjern. 

- Vi har kunder fra Brønderslev til Bornholm, fortæller Betina Nielsen om forretningen, der altså ligger på Fyn. 

Hun understreger også, at hun ikke vil være med til at indgå samarbejder med kendte influencere, hvor de for eksempel kunne modtage noget slik for så at lave indhold omkring butikken. 

- Vi vil gerne have, at det er vores kunder, der anbefaler os, fordi de har haft en god oplevelse i butikken. 

Satser på overskud efter fem år 

Hos Slikræven var 2020 som for så mange andre et hårdt år med de mange nedlukninger. 

- Det var et lorteår, siger Betina Nielsen. 

Hun forklarer, at det i år går meget bedre. Det er også først i 2021, at de for alvor er gået viralt på TikTok. Ikke desto mindre kan de endnu ikke præstere de helt store økonomiske resultater.

- Vi regner med, at det nok først kan give overskud efter fem år.

Det begrunder Betina Nielsen med, at de altid sørger for at efterkomme kundernes ønsker. Så hvis nogle efterspørger en meget specifik type slik, for eksempel fra USA, så er de villige til at få det på hylderne. Det kan godt være dyrt, men de er ikke indstillede på at hæve priserne alt for meget, for så er kunderne væk. 

Som bonusinfo kan det i øvrigt siges, at Slikræven i Bellinge ikke har noget at gøre med den slikræv, der for en række år siden blev kendt i blandt andet Løvens Hule og medvirkede i et afsnit af TV-serien Klovn. Slikræven er også først blevet til virkelighed efter den anden slikræv, der levede af at bringe bland selv-slik ud, drejede nøglen om. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047