Konkurrencen mellem de danske dagligvarebutikker er ikke hård nok, og derfor har Danmark de dyreste dagligvarer i Europa.
Sådan lyder en af konklusionerne fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som i dag offentliggør analysen ”Tilbudskultur i dagligvarehandlen”, hvor priserne i Danmark er sammenlignet med Belgien, Finland, Frankrig, Italien, Nederlandene og Tyskland af EU’s statistikorganisation, Eurostat.
Den viser, at de danske dagligvarer er 4-6 procent dyrere end gennemsnittet blandt de syv lande, når man fraregner moms og afgiter samt korrigerer for velstand i form af de høje danske lønninger og endelig tilbud, som Danmark har klart flest af på dagligvareområdet.
- Vi har tidligere konstateret, at prisniveauet på dagligvarer i Danmark er højt. Den særlige danske tilbudskultur forklarer en del af prisforskellen, men langt fra det hele. En prisforskel på fire til seks procent indikerer, at effektiviteten og konkurrencepresset i Danmark ikke er på niveau med andre lande, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.
Jagt tilbud og skab konkurrenceHun opfordrer derfor forbrugerne til at udnytte og opsøge de gode tilbud, så de europæiske prisforskelle derved udlignes.
- For den enkelte forbruger er en aktiv og opsøgende adfærd en afvejning af besparelsen på et tilbud sammenlignet med den tid, det kræver at finde det. Hvis forbrugerne handler i de butikker, der tilbyder de bedste varer til prisen, fremmer de konkurrencen. Det giver bedre udvalg og lavere priser, siger Agnete Gersing.