23948sdkhjf

Rynkeby otte-doblede overskuddet: Store investeringer har virket

Den fynske juiceproducent Rynkeby Foods tjente sidste år 9,1 millioner kroner efter skat og kan således konstatere, at det gik den helt rigtige vej: Året før var overskuddet på 1,1 million kroner.

Omsætningen steg med 49 millioner kroner og endte i 2021 på 913 millioner. Stigningen dækker ifølge Rynkeby over en pæn fremgang i salget i retail, horeca og eksport trods coronapandemiens fortsatte påvirkning.

Ifølge Rynkeby Foods' nye administrerende direktør, Mark Hemmingsen, afspejler regnskabet, at den Ringe-baserede virksomhed efterhånden begynder at se resultaterne af de store investeringer, som ejerkoncernen Eckes-Granini foretog i blandt andet nye produktionslinjer i 2018.

Desuden er der i 2021 investeret yderligere 51 millioner kroner i produktionsfaciliteter og vedligehold, oplyser han.

- Regnskabet er udtryk for, at vi stille og roligt er ved at finde en fornuftig stabilitet efter nogle mere turbulente år med mange investeringer og forandringer. Vores friskpresseri krævede for eksempel oplæring af 50 nye medarbejdere og en helt ny produktion.

- Den kører nu tæt på optimalt, og vores nye produktionslinjer er efterhånden også kørt ind og leverer. På den baggrund er vi tilfredse med resultatet, siger Mark Hemmingsen, der tiltrådte 1. januar i år.

Han afløste som topchef Ivan Thyregod, der sidste år forlod Rynkeby som følge af uenighed om retningen.
 
Hentede markedsandele i vigende marked

Den nye direktør glæder sig over, at Rynkeby Foods ifølge markedsdata er lykkedes med at øge sin samlede markedsandel for frugtbaserede drikke en smule -  fra 23 til 23,8 procent for de tre brands Rynkeby, God Morgen og Brämhults.

Det sker samtidig med, at markedet generelt er gået tilbage med en procent og fortsat er karakteriseret ved stor konkurrence.

- Vi vil gerne tage flere markedsandele. Derfor har vi igennem et stykke tid arbejdet med blandt andet en foryngelsesproces for vores største brand, Rynkeby. Det handler ikke bare om juice, men om i bredere forstand at tale om frugtbaserede drikke. Og det handler om, at vi som brand ikke alene er til stede ved morgenmaden, men i flere og nye anledninger i løbet af en dag. Derfor har vi i begyndelsen af 2022 også lanceret et for Rynkeby historisk stort antal nye produkter, siger Mark Hemmingsen.

Forventningerne til 2022 er dog også præget af både voldsomt stigende energipriser og markant dyrere råvarer. Alligevel forventer Rynkeby Foods et resultat før skat på niveau med 2021.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094