23948sdkhjf

Dansk succesfirma ekspanderer i Kina

Co-Ro Food er klar til at åbne en ny fabrik i Kina, hvor væksten fortsat er stor.
Co-Ro Food fortsatte væksten i regnskabsåret 2011, hvor omsætningen steg til 1.436 mio. kr., hvilket er en forbedring på over 70 procent i løbet af de sidste fem år. Samtidig viste bundlinjen et plus på 52,9 mio. kr.

Nu gør selskabet – som blandt andet står bag mærkerne Sunquick, Suntop, Sun Lolly og Sunjoy – så klar til yderligere vækst i Kina, som i forvejen er et vigtigt marked.

- Vi er ved at opføre en ny og større fabrik, som skal erstatte den gamle i Kina. Den var simpelthen blevet for lille. Kina er potentielt et kæmpestort marked, som kun bliver endnu større, når den lokale forbrugsmotor for alvor bliver sat i gang, siger adm. direktør Ole Jørgensen til Food Supply.

Forbedret infrastruktur i Kina
Han forventer, at den nye fabrik står færdig inden året er omme. Dermed kan Co-Ro Food tage endnu en bid af det kinesiske marked, hvor man i forvejen står godt i foodservice-sektoren, som er stor i Kina, hvor det er normalt at spise uden for hjemmet.

- Kinas økonomi er gået fra at være fokuseret på eksport til også at have et stigende indenlandsk forbrug. Der er tidligere satset meget på at udbedre infrastrukturen, som er blevet meget bedre over de senere år. Og så er udefrakommende virksomheder også velkomne i Kina. Vi er jo med til at skabe arbejdspladser, som skaber en økonomi, der i sidste ende går til lokalt forbrug, pointerer Ole Jørgensen.

Massiv toldmur driller i Indien
Mindre gnidningsfrit går det for Frederikssund-virksomheden i Indien, hvor restriktive regler inden for blandt andet toldområdet gør det svært for alvor at bryde igennem.

- Det har vi arbejdet på i nogle år og gør det såmænd stadig. Vores strategi er, at vi går ind med nogle færdigvarer først for at se, om potentialet er til stede. Men det er uhyre svært i Indien. I længden kommer vi nok ikke uden om at producere lokalt der, men det er heller ikke problemfrit, siger direktøren.

Bliver ikke VM-sponsor
Han nævner Sydafrika som et andet spændende område foruden altså Brasilien og Rusland, der er de sidste af de såkaldte BRIK-lande.

Og selv om Co-Ro Food så småt er ved at droppe tesen om, at ”den, der lever skjult, lever godt”, så skal man ikke forvente at se virksomheden som hovedsponsor, når VM-slutrunden i fodbold om to år afvikles i netop vækstlandet Brasilien.

- Nej, det kommer alligevel ikke til at ske. Det tør jeg godt love dig. Man skal nok også huske at holde sig sin målgruppe for øje, understreger Ole Jørgensen med et grin som svar på Food Supplys forslag.

Læs også: Fortsat vækst i succesfuldt juiceselskab
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125