23948sdkhjf

Facebook-tema: Derfor ”liker” brugerne dig

Food Supply ser i denne uge nærmere på fødevarevirksomhedernes brug af Facebook og fortæller her, hvorfor brugerne synes om din virksomhed på de sociale medier.
Det handler om selviscenesættelse snarere end påskønnelse af virksomhederne, når brugere vælger at trykke ”Like” ved forskellige firmaers Facebook-sider.

Sådan lyder en af de grundlæggende konklusioner fra Lea Mensel og Thomas Højbjerg Hestehave, som i specialet ”Like Me” sidste år så nærmere på brugernes motivation for at synes godt om virksomheders Facebook-sider.

- Mange brands vil blive nødt til at acceptere, at de kun vil blive set på som en form for rekvisitter. Dette bygger på, at vi ofte ”liker” brands på Facebook med det ene formål at bruge dem som kulturelle ressourcer i opbyggelsen og vedligeholdelsen af vores personlige identitetsprojekt, konstaterer opmændene bag projektet, som indbragte karakteren 12 på Corporate Communication på Aarhus Universitet.

Langt fra ”likes” til dialog
Lea Mensel og Thomas Højbjerg Hestehave tegner en linje fra de rekvisitter, vores forfædre blev begravet med for 60.000 år siden til 1970’ernes udbredte brug af badges frem til nutidens ”like”-knap på Facebook.

Det handler om at promovere og positionere sig selv, så virksomhederne skal ikke forvente mirakler, selv om de går i dialog med brugerne. Faktisk viser undersøgelsen, at kun 3,6 procent af brugerne har været i dialog med en virksomhed eller organisation på Facebook, efter de har ”liket” det pågældende steds side.

Mange fans medfører ikke mere dialog
Konklusionen bestyrkes af, at nogle af de mest populære danske fødevarevirksomheder ikke bruger mange ressourcer på at gå i dialog med brugerne på Facebook gennem deres virksomhedssider på mediet.

Således har Carlsberg, Tuborg og Anthon Berg til sammen over 1.000.000 fans på Facebook, men kommunikationen på siderne går næsten udelukkende én vej og handler primært om konkurrencer, sjove billeder og opskrifter.

Dialogen mellem virksomhed og bruger opstår i stedet på undersider, der promoverer enkelte kampagner eller særskilte produkter. Koblingen fra bruger til en stor virksomhed bliver nemlig ofte for abstrakt, og brugerne er der sjældent for at blive hørt af virksomheden, men for at vise omverdenen, at de synes om et bestemt produkt eller mærke.

Fra emballage til børnedødsfald
Der findes dog også eksempler på danske fødevarevirksomheder, som er flinke til at gå i dialog med brugerne. Virksomheder som Toms, KiMs Chips, Frisko, Den Gamle Fabrik, Beauvais, Hjem-IS, Arla, Rynkeby og Royal Greenland har hver fra 1.000 til over 60.000 fans på Facebook, og de følger alle en formel, hvor brugernes henvendelser om stort og småt besvares på virksomhedernes side.

Læs med i morgen, når Food Supply søger en forklaring fra Arla og Rynkeby på, hvorfor virksomhederne har valgt at lægge kræfter i en tilstedeværelse på Facebook, hvor brugerne kræver svar på alt fra Rynkebys typer af skruelåg på kartonerne til Arlas delvise opkøb af et kinesisk mejeri med forbindelse til den kinesiske melaminsag i 2008.

Fakta: Facebook
• Facebook blev lanceret 4. februar 2004, men først den 26. september 2006 blev siden åbnet for alle personer på mindst 13 år med en gyldig e-mailadresse.
• To år senere rundede Facebook 100 mio. aktive brugere, og ifølge Wikipedia var der 955 mio. brugere på det sociale medie i juni i år.
• Facebook lancerede den berømte ”Like”-knap (dansk: ”Synes god om”) i februar 2009.
• At ”like” betyder, at man som bruger på Facebook synes godt om eksempelvis en statusopdatering, en person eller en virksomhed.
• Udtrykket er hurtigt blevet en fast bestanddel af sproget verden over.


Food Supply fortæller tirsdag og torsdag i denne uge historien om Rynkeby og juiceproducentens cykelhold, Team Rynkeby, på Facebook. Allerede i aften er det dog muligt at se en dokumentar om cykelholdet kl. 21.30 på TV2.

Se en trailer for programmet her:

[flash][width]500[/width][height]390[/height][address]http://www.youtube.com/v/gxv0_fcvTCQ[/address][/flash]
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094