23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Er TechQuilibrium relevant for datadrevne virksomheder?

Der er én misforståelse, jeg ofte støder på, når talen falder på datadrevne virksomheder: at målet med at blive en datadrevet virksomhed er, at virksomheden skal styres af data, baseret på facts.

Af: Karina Behr Andersen, Business Development Director, Columbus

Eller sagt med andre ord, så sættes der lighedstegn mellem det at være datadrevet og så en høj grad af automatiseret beslutningstagning, baseret på data.
Men at være en datadrevet virksomhed handler ikke om at skrive den menneskelige faktor ud af ligningen. Tværtimod!

Datadrevne beslutninger med positiv indflydelse

At være datadrevet handler om at stille de rigtige og de relevante data til rådighed for virksomhedens medarbejdere på tværs af organisationen. Og det skal vel at mærke ske på en måde, hvor hver enkelt medarbejder kan fortolke og handle på data og træffe de rigtige beslutninger – nemlig de beslutninger, der har positiv indflydelse på forretningen og dens mål.

TechQuilibrium hos datadrevne virksomheder

Da Gartner i oktober 2019 holdt sit Gartner IT Symposium/Xpo i Orlando, Florida, talte Senior Vice President Val Sribar om organisationers (og for den sags skyld også branchers) TechQuilibrium.

TechQuilibrium er Gartners beskrivelse af det ligevægtspunkt, der definerer, hvor digital en virksomhed skal være, for at virksomheden kan føre sin forretningsplan ud i livet. Det handler altså ikke om, at jo mere digital en virksomhed er, jo bedre. Det handler om at finde ligevægten mellem den traditionelle og den digitale forretning – en ligevægt der varierer fra virksomhed til virksomhed og fra branche til branche.

Val Sribar forklarede, hvordan det bliver sværere og sværere for den digitale leder at følge med i en tid, hvor virksomheder implementerer mere og mere teknologi, og forretningsprocesser i højere grad bliver automatiserede. Derfor, fastslog han, må organisationer finde TechQuilibrium mellem de menneskelige beslutninger og beslutninger taget af kunstig intelligens.

Og så er vi tilbage ved den datadrevne virksomhed og min pointe om, at det at være datadrevet i høj grad handler om samspillet mellem menneske og teknologi.

Virksomhedens beslutningsprocesser bør være et CIO-fokuspunkt

Datadrevne virksomheder udnytter og sammenstiller data på en fornuftig og meningsfuld måde, hvor de kan handle på dem, så virksomheden kan agere dynamisk og agilt. De sørger for at præsentere data visuelt, overskueligt og på en måde, der er relevant for hver enkelt medarbejders jobfunktion og ansvarsområde, så medarbejderne kan træffe faktabaserede beslutninger og ændre adfærd, hvor der er behov for det, for eksempel for at opnå øget vækst eller højere kundetilfredshed.

Grundlaget for at træffe beslutninger, der bidrager positivt til forretningen, er det rette data- og beslutningsgrundlag. Det er netop også et af de fire punkter, Gartner har udpeget, som alle CIO'er bør fokusere på for at finde forretningens TechQuilibrium, nemlig virksomhedens beslutningsprocesser, lederskab, kundeoplevelse og det digitale samfund.

Mennesker skal fortolke data og træffe beslutningerne

Gartner forventer, at 40 % af alle medarbejdere vil konsultere en kunstig intelligens-agent, når der skal tages beslutninger i 2020. De mest komplekse arbejdsmiljøer – specielt de meget datarige – vil kræve et partnerskab mellem mennesker og maskiner, hvor maskiner skal gøre det tunge arbejde med at bearbejde data, mens mennesker skal fortolke data og træffe beslutningerne.

Datadrevne virksomheder skal derfor være meget bevidste om, hvordan og hvilke data de opsamler og udnytter til at styre og videreudvikle deres forretning.

Som en anden taler på Gartners Symposium, Gartner-analytiker Rita Sallam, konstaterede, så er det ikke længere et problem at skaffe sig data, men at tage stilling til, hvordan man bruger data ansvarligt. Og her bør virksomheder sikre en ordentlig information governance, og at der skabes reel værdi af data, så kunder, samarbejdspartnere og virksomhedens øvrige interessenter kan opleve, hvordan det giver dem en fordel at dele data trygt med hinanden.  

Det er altafgørende for virksomhedens succes med den digitale rejse, at man finder den rette balance i at være datadrevet, nemlig balancen mellem automatiseret beslutningstagning og den menneskelige faktor – så man oplever, at ens beslutninger har en positiv indflydelse.

Prøv at læse vores nye BI-håndbog, hvor du får at vide hvordan man helt konkret bliver datadrevet: Bliv klar til datadrevet takeoff til fremtiden nu!

Columbus A/S
Lautrupvang 6
2750 Ballerup
Ballerup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK13228345
P nummer: 1018457497

Send til en kollega

0.078