23948sdkhjf

Kælder forvandlet til automatiseret parkeringsanlæg

| Medlemsnyhed | Indrykket af Siemens A/S

Simple og skalerbare løsninger udgør grundstenen i et automatiseret parkeringsanlæg med plads til 24 biler i kælderen under en beboelsesejendom i København. Anlægget er fabrikantens første og skal bane vejen for et nyt marked.

Scan brikken, kør hen og stil bilen på samme måde som i en vaskehal, bekræft med et tryk på skærmen, at bilen er tom; Vupti, bilen kører ned med elevatoren og bliver parkeret tørt og sikkert i kælderen. Automatiserede parkeringsanlæg er ikke et særsyn. Men anlægget under en nyrenoveret beboelsesejendom på Amager Strandvej indeholder ikke fancy robotter, og bilerne bliver ikke placeret på hylder i flere etager. I stedet står bilerne på paletter i en lang række, der bliver trukket rundt af et system, som minder om en skilift. Og kælderen er en helt almindelig lav københavnerkælder med rå betonvægge.

Fra ni til 24 biler

Parkeringsanlægget hedder Park-Let og er udviklet til lejligheden af RD-Park. RD-Park er en dattervirksomhed af Danalet, der udvikler udstyr og maskiner, og er ejet af de samme mennesker, der tidligere ejede ejendommen. I forbindelse med renoveringen af ejendommen var det et krav fra kommunen, at der blev oprettet én parkeringsplads til hver af de 24 lejligheder. Renovering indebar en lille udvidelse af kælderen, så den nu er et par meter bredere end ejendommen. Men selv med den udvidelse kunne der maksimalt blive plads til ni biler – hvilket endda forudsatte, at beboerne havde gode evner inden for parallelparkering.

”Den her ejendom er langt fra det eneste sted i verden, der har et problem med at skaffe parkering, så vi satte os for at udvikle en løsning, der løste problemet i denne ejendom, men som vi samtidig kan skalere og sælge til andre” siger Henrik Hjort, salgsdirektør i Danalet.

Simpelt og skalerbart

Muligheden for at replikere og skalere løsningen var derfor også udgangspunktet for den opgave, CesTek Automation blev stillet, da de kom ombord som automationspartner.

”Opgaven havde lige præcis den karakter, vi godt kan lide. Jeg foretrækker altid en kort funktionsbeskrivelse, hvor vi sidder sammen med kunden og finder den bedste løsning, fremfor en lang og detaljeret rapport med lister over ønskede komponenter og programmeringsdetaljer. Henrik og hans folk var skarpe på slutmålet, og i fællesskab fandt vi de smarteste løsninger til at nå derhen. Hele tiden med udgangspunkt i, at det skal være simpelt og skalerbart, så løsningen er nem at sælge og installere andre steder i verden,” siger Morten Bodilsen, adm. direktør i CesTek.

De simple løsninger går igen i hele installationen og illustreres meget godt af, at der hænger et stort spejl på endevæggen, hvor man kører bilen ind på paletten. Det gør det nemt for føreren at placere forhjulene helt rigtigt, så bilen står lige og på det rigtige sted, inden paletten bliver hejst ned og trukket ind i kælderen.

Enkel fotocelle i stedet for avanceret radar

Det simple går også igen i automationsløsningen og i sikkerheden. Der er selvfølgelig følere i rummet, så anlægget ikke kan køre, hvis der er nogen derinde. Men i opbygningen blev de også opmærksomme på, at der kunne være risiko for, at en beboer uforvarende kom til at åbne bagklappen via en fjernbetjening, og da der nogle steder er lavt til loftet, kan det give nogle grimme ridser.

”Når vi så et problem, så fandt vi den enkleste løsning. Vi kunne have valgt en radarløsning for hver enkelt bil, der kunne udløse en alarm, hvis en bagklap eller en dør åbnede. I stedet valgte vi en fotocelle, der stopper hele anlægget, hvis den registrerer noget over en vis højde i hele kælderen. Det er billigt, det er simpelt, og det kan laves alle steder,” siger Morten Bodilsen.

Komponenter styrker konkurrencekraften

Rækken af biler trækkes af en asynkron motor, der styres af en frekvensomformer, mens resten af styringen tager højde for start, stop, positionering og sikkerhed. Alle sikkerhedsfunktioner er dubleret, og hvis en funktion bryder ned, får både CesTek og RD-Park automatisk besked, lige som begge parter kan tilgå anlægget online. CesTek har valgt komponenter fra Siemens hele vejen rundt, hvor det var muligt, og det er et bevidst valg i forhold til, at RD-Park skal kunne sælge løsningen til andre.

”Hvis noget går i stykker på anlægget, så skal vi kunne fikse det lynhurtigt, så beboerne kan få deres biler ud. Derfor har vi kun valgt gængse komponenter. Og da Siemens har noget af det bedste support og leverer globalt, er det også nemmere for RD-Park at sælge løsningen til hele verden, når det er baseret på komponenter fra Siemens. Vi lever af at styrke vores kunders konkurrencekraft, og det aspekt har vi med, når vi vælger komponenter,” siger Morten Bodilsen.

Hvis komponenter fra Siemens er med til at styrke CesTeks kunder konkurrencekraft, er sandsynligheden netop øget for, at det sker oftere fremover, da CesTek netop er udnævnt til Siemens Solution Partner. ”CesTek har fart på lige nu, så vi er meget glade for at knytte dem tættere til os og hjælpe både dem og deres kunder med at komme ud i verden. Samtidig har vi relativt få Solution Partnere, der arbejder med Motion Control, så CesTek er også med til at styrke vores position på det danske marked,” siger Henrik Jensen, partneransvarlig, Siemens.

Ekspertise, professionalisme og kvalitet er de tre nøgleord for Siemens Solution Partner Program. For at kvalificere sig til programmet, skal alle partnere være certificerede inden for deres områder og leve op til de tre begreber.

Det gør CesTek, der er ny Solution Partner med ekspertise i automation og Motion Control. Virksomheden leverer automatisering og styring af alle typer proces- og produktionsanlæg, inklusive robot- og maskinanlæg.

Et globalt netværk af specialister

For at skræddersy løsninger baseret på vores brede produktsortiment arbejder vi i Siemens med et globalt netværk af Solution Partners inden for automation. Programmet har flere end 1.600 partnere i mere end 80 lande verden over – heraf 20 i Danmark.

Alle partnere er eksperter inden for deres område og lever op til vores høje kvalitetskrav.

51 sekunder for at få bilen

Mens vi besigtiger anlægget, kommer en beboer og spørger, om hun kan få sin bil op. Vi forlader kælderen, og sætter anlægget tilbage i drifts-mode. Beboeren scanner sin brik med en RFID-chip, og præcis 51 sekunder senere kan hun sætte sig ind i sin bil, der holder med forenden ud mod vejen.

”Der var et par børnesygdomme lige i starten. Men efter det har det nu kørt upåklageligt de seneste måneder,” siger hun.

I et anlæg med 25-50 biler vil den gennemsnitlige afhentningstid være mellem et til to minutter.

Kræver 16 kvadratmeter per bil

Løsningen kræver blot en loftshøjde på 2,35 meter og en bredde på 5,50 meter og i gennemsnit 16 kvadratmeter per bil. Dermed vil en kælder på 500 kvadratmeter kunne rumme 30 biler. Anlægget kan installeres i både gamle og nye ejendomme, og kan også benyttes til eksisterende parkeringsanlæg med behov for større udnyttelsesgrad.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Siemens A/S

Borupvang 9
2750 Ballerup
Danmark
Siemens A/S

Billeder & videoer

Send til en kollega

0.094