23948sdkhjf

Salgsboom Black Friday? Her er 5 tips

| Medlemsnyhed | Indrykket af SSI SCHÄFER A/S

De lokale netplatforme har gode salgsmuligheder og bør gøre sig klar til julesæsonen med tydelig kommunikation, en godt planlagt lagerbeholdning og effektiv intern logistik.

Black Friday 2020 skilte sig helt bestemt ud fra det normale, fordi det meste af handlen lå i netbutikkerne. Mange detailbutikker var enten lukkede eller havde begrænsning på antallet af kunder, der måtte komme ind i butikken på én gang, og lagde derfor ekstra arbejde i at få nethandlen til at blomstre. I 2021 vil der igen komme mange kunder i de fysiske butikker, men det bliver helt sikkert en god blanding af begge salgskanaler. Det er imidlertid nettet, der bliver spået til at dominere.

Black Friday i 2020 havde en salgsstigning på 14 % sammenlignet med 2019. Enkelte sektorer kunne dog vise særlig stor fremgang: Bolig- og haveprodukter (52 %), sports- og hobbyartikler (19 %), kæledyrsprodukter (60 %), fødevarer & drikkevarer (45 %). (kilde) I dette billede ser vi på det nordiske marked en tendens til, at kunderne støtter deres lokale forhandlere. Vi kan tage Sverige som et eksempel. Black Friday 2020 viste, at køb fra internationale netbutikker kun udgjorde 6 % af det samlede salg, regnet fra 25. november. (kilde) Dette betyder, at lokale netplatforme har gode salgsmuligheder og bør gøre sig klar til julesæsonen med tydelig kommunikation, en godt planlagt lagerbeholdning og effektiv intern logistik.

Intet må komme på tværs af din salgssucces!

1.       Tænk ”i går”

Du skal kende dine topprodukter

Når det kommer til e-handel, er vareudvalget meget bredt. Efterspørgslen efter varerne er meget skiftende og ændrer sig fra dag til dag. Den eneste løsning på ikke at løbe tør for de mest efterspurgte varer er at have godt styr på statistikken. En fornuftig tilgang vil her være at analysere salget pr. uge eller pr. måned for hver enkelt SKU for at opfange tendenser og finde frem til topprodukterne. Ved at gøre det, kan netbutikken organisere lagerbeholdningen på den mest optimale måde. Eksempelvis bør bestsellerne placeres i et område med hurtig tilgang til indleverings,- plukke- og udleveringsstationer for at vareflowet kan gå hurtigere.

Et komplet Warehouse Management System (WMS), som sporer varerne vil være en meget stor hjælp.

2.       Vi er her for at hjælpe dig

Du bør overlade DC-processen til specialisterne.

Med stigende e-handel har virksomhederne intet andet valg end at holde trit. Det er en god ting, at din branche er i vækst. Imidlertid kan den hurtige udvikling være udfordrende, når det gælder nødvendige investeringer, målt op mod et stramt budget. Med dette for øje begynder nogle virksomheder på selv at udvikle løsninger. Det kan gå godt, men tager ikke højde for mulige risici. Disse kan for eksempel være at anskaffe en midlertidig løsning uden at vurdere fremtidige ekspansionsbehov eller helt enkelt at man ikke vælger den bedste kombination på markedet. Det kan være mere fornuftigt at kontakte specialister i intern logistik og lade dem klare jobbet med at vælge blandt de tusindvis af alternativer på markedet og udforme et skræddersyet system, som dækker dine behov i dag, i morgen og i de kommende år.

3.       “Vi vil gerne returnere det her”

Du har brug for hurtige og nemme returprocesser

Og det vil ske mere end én gang. I de traditionelle fysiske butikker er det ganske almindeligt for kunder at returnere noget, der alligevel ikke passede til dem eller deres livsstil. Når der ikke er fysisk kontakt med varen før købet, er det kun logisk, at der er langt flere returneringer. En forkert vare kan blive leveret, varerne kan være beskadiget under transporten, eller der kan ganske enkelt være sket en misforståelse med hensyn til produktets størrelse, funktionalitet, eller at udseendet lever ikke op til det forventede. En virksomhed kan reducere antallet af returvarer ved at forbedre sin plukkeløsning, gennemgå fragtaftaler og lægge mere detaljerede produktbeskrivelser på platforme. Der vil dog stadig være en vis procentdel af returvarer. Det giver mulighed for optimering af returprocesserne. Uanset om det sker manuelt eller ved hjælp af automatisering skal returvarer kontrolleres, pakkes om og genplaceres på lageret, behandles i lagerstyringssystemet og mærkes som tilgængelige for nye bestillinger. Og alle processerne skal gennemføres hurtigt og fejlfrit.

4.       Hvad med flere placeringer?

Du har brug for flere plukkestationer, hvis virksomheden er påvirket af spidsbelastninger

Når der er stor forskel mellem almindeligt dagligt salg og sæsonsalg/julesalg, er det fornuftigt at installere flere plukkestationer, inden spidsbelastningerne forekommer. Antallet af plukkestationer kan øges uden de store investeringer. Hovedparten af tiden kan en ekstra station være tom eller slået sammen med nabostationen for at give bedre plads, og når Black Friday kommer, er den allerede færdig udstyret og klar til at gøre arbejdet.

Når det kommer til lagerbeholdning og lagerpladser, anbefales det generelt at planlægge 20 til 30 % mere lagerplads for at dække spidsbelastningerne og lade det være en vækstmargin, mens de nødvendige ændringer udføres.

5.       Det store billede

Du skal prøvekøre systemet før det store salgsboom

Detaljerne har kun betydning, når de indgår i en helhed. Med tanke på lagerbeholdning, analyse, plukning og håndtering af returvarer, er det meget vigtigt at prøvekøre systemet, før det skal køre med fuld belastning. Når der er foretaget mange ændringer, kan der opstår en flaskehals et eller andet sted, for eksempel i forbindelse med pakning eller levering. Alle delene i vareflowet skal være lige effektive for at processen kan køre jævnt og enkelt.

Når højsæsonen er overstået kan du slappe af et par dage og fejre indsatsen. Du ved, at du har fortjent det. Det er dog aldrig for tidligt at forberede sig på næste år. Det gælder specielt for e-handelsafdelingerne, eller hvis du har planer om større kampagner i det kommende år.

SSI Schäfer ved, hvor udfordrende denne årstid kan være, og hvor profitabel den kan være, hvis forberedelserne og planlægningen er på plads. Vi er klar til at hjælpe dig med alt det, du har brug for for at nå målene i virksomheden. Kontakt vores salgskonsulent på tlf. +45 32 53 14 44.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
SSI SCHÄFER A/S

Ved Stranden 1
9560 Hadsund
Danmark
SSI SCHÄFER A/S

Send til en kollega

0.078