Lenze tilbyder cloudbaseret portal til vedligehold/service
Både for slutbrugere og maskinbyggere er det afgørende for effektiviteten at kunne opdage og løse maskinfejl hurtigt. Med en ny white-label OEM-portal tilbyder Lenze effektiv support baseret på digitale tjenester.
Lenze har udviklet en cloudbaseret portal direkte forbundet med OEM'ens maskiner. Hvis der opstår en fejl i maskinen, oprettes automatisk en fejlmeddelelse og serviceteknikeren underrettes. I fejlmeddelelsen angives det, hvilken komponent der er berørt. Dermed kan model, variant og serienummer samt position i maskinens topologi fastslås.
Da platformen er producentneutral og bygger på åbne standarder, er det ikke kun Lenze-produkter, der kan tilgås. SICK er også allerede om bord, så deres sensorer kan genkendes og alle eksisterende produktoplysninger stilles til rådighed.
Via fjernbetjeningsfunktionen kan teknikeren koble sig direkte til maskinen og f.eks. straks rette softwarefejl eller få mere detaljerede oplysninger, hvis det er nødvendigt. I tilfælde af hardwarefejl kan der straks bestilles en reservedel, som svarer nøjagtigt til den installerede del, uden at der sker forvekslinger, f.eks. på grund af forskellige versioner.
Det tekniske grundlag for dette leveres af Lenze's FAST Application Software Toolbox, som nu er udstyret med en ramme, der også kan indsamle data uden for PLC'en. Den anvendte teknologi harmoniserer dataene og gør dem tilgængelige i et format, der er i overensstemmelse med OPC UA-kommunikations-standarden. Baseret på sådanne åbne standarder er det også muligt for OEM'er at udvikle deres egne digitale tjenester og forretningsmodeller uafhængigt af OEM-portalen.