23948sdkhjf

Undgå greenwashing: Ud med varm luft og ind med kolde fakta

| Medlemsnyhed | Indrykket af Dansk Standard

Bæredygtig, klimavenlig og miljørigtig. Mange virksomheder fremhæver deres klimaindsats, men det er ikke altid, der er hold i de grønne løfter. Standarder er et effektivt værktøj til at erstatte varm luft med kolde fakta.

Hos tekstilfabrikken Gabriel bliver en brugt plastikflaske omdannet til polyestergranulat og ender i polyesterbeklædning på en kontorstol. Genanvendelse er kongstanken bag cirkulær økonomi, men én ting er at udføre det, noget andet er at dokumentere processen fra start til slut.

”Som virksomhed skal man have forståelse for den miljøpåvirkning, der er i hele produktets levetid. Derfor dokumenterer vi alt, så kunderne bliver klædt på til at træffe de rigtige valg,” siger Kurt Nedergaard, der er direktør for kvalitet og CSR og ansvarlig for frembringelse af møbelstoffer hos Gabriel.

Klimaet optager mange forbrugere og det, der optager forbrugerne, optager også virksomhederne. Aldrig har så mange producenter brystet sig af at være grønne, bæredygtige og klimavenlige som nu, men der er ikke altid belæg for de grønne ord. Det kaldes greenwashing og er ifølge chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe, et stigende problem.

”Der er sket en voldsom vækst af tilfælde, hvor forbrugerne føler sig vildledt af virksomhederne. Vi kan se en stor stigning af anmeldelser til forbrugerombudsmanden, og det er nærliggende at antage, at stigningen skyldes, at der er mere greenwashing,” siger han.
Vagn Jelsøe ser den grønne lovprisning af egne produkter og ydelser i stort set alle brancher.

”Mange forbrugere vil købe klimavenlige produkter, men de har svært ved at gennemskue, om et produkt vitterligt er det. Der er oftest en kerne af sandhed i virksomhedernes påstande, men de overdriver. Mange virksomheder tager faktisk ansvar for miljøet, og så er det ærgerligt, at de ikke også har en ansvarlig markedsføring eller har styr på reglerne,” forklarer chefkonsulenten.

Problemstillingen er også velkendt hos Dansk Standard.

”Når virksomheder beslutter sig for at udforske nye, cirkulære forretningsmodeller, kan én af udfordringerne være, at man risikerer at blive beskyldt for greenwashing, hvis man ikke har dokumentationen i orden. Dermed mister man troværdighed over for både kunder og samarbejdspartnere,” siger Jens Heiede, administrerende direktør i Dansk Standard.

Standarder er et stærkt fundament

Fra Hjulmagervej i Aalborg har Gabriel i mere end 170 år lavet møbeltekstiler til blandt andet møbler på kontorer, hoteller og bussæder over hele verden. Virksomheden yder også rådgivning og tilbyder konfektionering og polstring af møbler. Gabriel har siden 1990’erne arbejdet systematisk efter kvalitetsstandarden ISO 9001 og ISO 14001 i miljøledelse.

"Standarderne gør os i stand til at arbejde professionelt med systematiske forbedringer indenfor kvalitets- og miljøområdet, fordi de stiller krav, og derfor er de det stærkeste fundament for dokumentationen af en virksomheds indsats," siger Kurt Nedergaard.

Udover den årlige bæredygtighedsrapport er der på Gabriels hjemmeside listet en lang række certificeringer, herunder flere ISO-standarder og miljømærker. Certificeringerne viser kunder, medarbejdere og leverandører, at virksomheden arbejder systematisk hele vejen rundt på en lang række parametre som energiforbrug, miljøpåvirkning og opfyldelse af lovkrav.

”Vores kunder skal kunne regne med os. Det er vigtigt, at man ikke bare plukker en enkelt ting ud, men ser produktionen som en helhed og arbejder ud fra væsentlighedsbegrebet,” påpeger han.

Gabriel har selskaber i en lange række lande herunder Nordamerika, Mexico, Litauen og Polen. Derudover har Gabriel en lang række underleverandører og partnere. Derfor er det vigtigt, at der er gennemsigtighed hele vejen rundt.

”Vi har et stærkt ledelsessystem, som hele tiden bliver udviklet efter de nyeste ISO-standarder, så alle Gabriels fabrikker arbejder efter de samme politikker. Dokumentation er vejen frem, men det er et kæmpe arbejde, især når vi taler genanvendelse,” siger Kurt Nedergaard.

Pejlemærker til den grønne jungle

Netop brugen af nationale og internationale standarder samt certificerede mærker som Ø-mærket og Svanemærket er ifølge Forbrugerrådet Tænk et godt pejlemærke, når forbrugerne skal finde rundt i den grønne jungle.

”Det er eksterne, certificerede ordninger og anerkendte standarder, som giver en garanti for, at du kan stole på produktet. Det er helt klart vejen frem. Som forbruger kan vi ikke stole på virksomhedernes egne udsagn. Derfor har vi brug for, at deres påstande er underlagt en ekstern kontrol og holdt op mod fastlagte standarder,” siger Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet Tænk.

Jens Heiede fra Dansk Standard er enig.

”Standarder er et kvalitetsstempel. Det handler rigtig meget om at kunne legitimere overfor sine kunder, at man reelt arbejder bæredygtigt og cirkulært,” siger direktøren.

Forbrugerombudsmanden har lavet en vejledning om brugen af grønne termer.

"Greenwashing er vildledende markedsføring, og det kan give en bødestraf. Hvis man påstår, at et produkt er klimavenligt, skal det adskille sig mærkbart fra konkurrenternes. Og det skal kunne dokumenteres," siger Vagn Jelsøe.

Hos Gabriel oplever Kurt Nedergaard, at kunderne i stigende grad efterspørger dokumentation.

”Med det fokus, der er på greenwashing, bliver vi nødt til at dokumentere alt, ellers risikerer vi, at vi faktisk gør det godt, men ikke kan fortælle det. Vi skal være i stand til at løfte bevisbyrden på de ting, vi skriver i vores bæredygtighedsrapport. Samtidig er det vigtigt, at vi bruger de samme standarder. Det bliver uigennemskueligt for forbrugerne, hvis alle virksomheder og lande bruger deres egne standarder,” siger Kurt Nedergaard.

Vil du vide mere?

Bliv inspireret til, hvordan du kan arbejde mere målrettet med den cirkulære omstilling og bliv klogere på de udfordringer, som cirkulær økonomi kan medføre i forhold til bl.a. greenwashing, dokumentation og data på LOOP Waste to Resources den 27. og 28. april.

Læs mere på www.ds.dk/baeredygtighed

Medlemsnyhed

Indrykket af
Dansk Standard

Göteborg Plads 1
2150 Nordhavn
Danmark
Dansk Standard

Send til en kollega

0.078