23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Ventiler hjælper med at bjærge Costa Concordia

KSB-gruppen - som i Danmark er repræsenteret af Grønbech & Sønner A/S - har leveret 328 pneumatisk styrede butterflyventiler i forbindelse med bjærgningen af krydstogtskibet Costa Concordia, som kæntrede ud for øen Giglio d. 13. januar 2012.

Ventilernes opgave var at fylde og aflufte tanke placeret i kæmpe stålbokse, såkaldte sponsons – de første 15 af disse blev svejst fast på skrogets bagbordsside og tjente som ballast, mens vraget blev rettet op. På et senere tidspunkt skal disse sponsons sammen med yderligere 15, der skal monteres på styrbordssiden, fyldes og bruges til at stabilisere vraget.

Før de pneumatisk styrede butterflyventiler blev taget i brug, gennemgik de særlige trykprøver hos KSB i Concorezzo i Italien, hvor KSB’s teknikere simulerede et omgivelsestryk svarende til en vanddybde på 40 meter. Ventilernes aktuatorer er designet til at gå over til et forudindstillet nødsystem i tilfælde af manglende forsyning af trykluft, og det er også muligt for dykkere at betjene ventilerne manuelt, hvis aktuatorerne ikke kan kontrolleres på grund af strømsvigt.

Så snart den ca. 50 meter lange revne i skibsvragets side er lukket, vil de 30 sponsons blive fyldt med luft for at få skibet op at flyde igen.

Costa Concordias endelige destination er endnu ukendt.

Grønbech & Sønner A/S
Scandiagade 25
2450 København SV
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK12069502
P nummer: 1002916108

Send til en kollega

0.032