23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Kan transporten sætte turbo på den grønne omstilling?

Mens vi venter på næste generation af elbiler, går ABB nu ind på markedet for ladeteknologi til elbusser.

Elektrificeringen af vores transportsektor kan i samspil med grøn energi og energilagring hjemme i bryggerset sætte turbo på den grønne omstilling.
Når Luxembourg by til næste år tager 12 hybridbusser fra Volvo i brug, vil de blive ladet op ved endestationen af en ABB hurtiglader.
Dermed vil Luxembourgs hybridbusser – som foruden et batteri er udstyret med en lille supplerende dieselmotor – bruge 75 pct. mindre brændstof og udlede 75 pct. mindre CO2 end traditionelle dieselbusser.
Projektet markerer ikke bare startskuddet til Volvos og ABB’s elbuspartnerskab, men også ABB’s kommercielle entré på det voksende marked for elbusser.
Ifølge Det Internationale Energiagentur (IEA) kørte der i 2014 på verdensplan 46.000 elbusser rundt på vejene, og flere er på vej. Göteborgs busruter bliver fra næste år betjent af rene elbusser, og også i tre af Danmarks største byer er der planer om at lade bybusserne gå i passagertogenes fodspor og køre på el.
- Jeg tror, der allerede fra 2016 eller starten af 2017 kører elbusser i kommerciel drift i Danmark. Det føler jeg mig rimelig overbevist om, siger ABB’s salgschef Jonas M. Kehr, som forventer, at det internationale marked for ladeteknologi til elbusser med tiden bliver lige så stort som markedet for elbiler.

Bilen alle gerne vil have
I mellemtiden ser netop markedet for elbiler ud til at være midt i et gearskifte, der for alvor sætter turbo på udviklingen.
Ifølge IEA blev 2014 et nyt rekordår for salget af elbiler med over 300.000 solgte biler på verdensplan. I Danmark blev der således indregistreret 1.575 elbiler i 2014, hvilket var mere end en fordobling af forrige års salgstal. Salgstallet for 2015 ser ud til igen at nærme sig en fordobling.
Læg dertil, at antallet af DC-hurtigladere blev ottedoblet mellem 2012 og 2014 i de 16 lande, som indgår i IEA’s undersøgelse. Også Danmark har et fintmasket net af DC hurtigladere, da samarbejdet imellem Clever og ABB igennem tre år har givet danskerne mere end 70 DC-hurtigladere fordelt på lokationer i hele Danmark. Og senest har danskerne også fået mulighed for DC-hurtigladning af deres elbil på motorvejsstrækningen mellem Aarhus og København takket være et partnerskab mellem E.ON og ABB.
Endelig er der selve bilerne. Ikke mindst pga. Tesla-effekten er bilproducenterne kommet ud af starthullerne og er for alvor begyndt at sende lækre elbiler på markedet. Hvor første generation af elbiler grundlæggende var traditionelle biler forsynet med et batteri, er der med den nuværende anden generation tale om deciderede elbiler, forklarer Jonas M. Kehr.
- Og næste generation af elbiler bliver, som jeg ser det, biler, alle gerne vil have.
- Undskyldningen i dag er, at elbiler ikke kan køre langt nok på en opladning, men næste generation skal nok komme til at køre det dobbelte af i dag, det vil sige cirka 300 kilometer. Den generation forventes at komme til Europa i 2017, siger Jonas M. Kehr, som stadig krydser fingre for, at politikerne kan blive enige om at ændre afgiftsstrukturen permanent, så den sikrer indfasning af miljøvenlig transport.

Kæmpe miljøfordel
Det er erfaringerne fra DC-hurtigladerteknologier til elbiler, som ABB nu overfører til elbus-segmentet. Fra starten af 2016 vil ABB have kommercielle produkter på markedet, forventer Jonas M. Kehr.
Målgruppen er i første omgang de el- og elhybridbusser, der kører kortere ture på højst 20 kilometer inde i byerne og med mange op- og nedbremsninger.
- Teknologien er klar til de busser, der kører inde i byerne. Her kan ABB sammen med bl.a. Volvo levere bus- og ladeteknologier, der giver kæmpe miljøfordele og støjreduktioner, og vel at mærke til samme pris som de nuværende dieselbusser, lyder det fra Jonas M. Kehr.
Han forventer, at langt de fleste elbusser i byerne vil blive opladt på 4-6 minutter på endestationerne ude på selve ruten – i ABB’s tilfælde via en såkaldt pantografløsning.
Endnu længere ude i fremtiden kommer der sandsynligvis busser med større batterier, som kan køre hele dagen og kun lades op om natten. Men i dag er batterierne så store og så tunge, at virkningsgraden for den type busser ikke bliver god nok, ligesom der heller ikke er plads til nok passagerer.

Husstandsbatterier i bryggerset
I et bredere perspektiv tror Jonas M. Kehr, at markedsudviklingen inden for elbiler og elbusser, herunder udviklingen af nye batteriteknologier, vil være med til at bane vejen for et samfund, hvor vi udnytter den grønne energi langt bedre end i dag takket være et mere fleksibelt elnet.
- Hos ABB tror vi, at fremtiden bliver energilagring i mellemstore centralt placerede batteri-anlæg suppleret af husstandsbatterier hjemme i bryggerset. For samspillet mellem solcellerne på taget, husstandsvindmøllen og elbilen i garagen bliver rigtig interessant, hvis vi kan lagre energi i vores egen bolig, siger Jonas M. Kehr.
Men det vil dels kræve bedre rammebetingelser for elafregning, dels at de forskellige teknologier kommer ned i et lavere prisleje. For teknologierne findes allerede. Som eksempel henviser Jonas M. Kehr til de 10/20 kW vægophængte DC-ladere til elbiler, som ABB leverer til et antal bilproducenter, bl.a. den kinesisk producerede elbil Denza, der kan køre ca. 300 km på en fuld opladning.
- Når næste generation af elbiler kommer i 2017, bliver der også behov for den slags hjemmeopladning med højere kapacitet her i Europa, fastslår Jonas M. Kehr.

3 gode grunde til at vælge elbusser

Mere miljø for pengene
− 75-99 pct. mindre CO2-udslip
− Stærkt reducerede støjgener
− Partikler og NOx reduceres til nærmest nul-emission.

Bedre energieffektivitet
− En elbus kører tre-fire gange så langt på den samme energi som en gasbus og to-tre gange så langt, som en dieselbus.

Elbussen kan blive en væsentlig del af fremtidens energisystem, fx til udnyttelse af vedvarende energi.

ABB A/S
Lautrupvang 8
2750 Ballerup
Ballerup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK31371716
P nummer: 1002887225

Send til en kollega

0.047