Virksomheder påvirkes af nye toldsatser – men mener ikke selv, at de er hårdt ramt
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at godt 70 procent af de danske industrivirksomheder påvirkes af de nye toldsatser fra USA. Den nyeste Eksportbarometermåling fra Jyske Bank og Danish Export viser dog at virksomhederne ikke oplever at være hårdt ramt af 15 procent told.
Med handelsaftalen mellem EU og USA, herunder en aftale om 15 procent told på europæiske varer til USA, kom der for nylig en foreløbig afklaring for de danske eksportører. Siden april, ja måske endda siden indsættelsen af Donald Trump som amerikansk præsident, har det nemlig været ganske uklart, hvilke told- og handelsmæssige betingelser, de danske virksomheder kunne operere med i USA.
Men hvordan påvirker de nye toldsatser danske eksportører? Af nye tal fra Danmarks Statistik fremgår det, at lidt mere end 71 procent af de danske industrivirksomheder i større eller mindre grad er negativt påvirkede af tolden i USA.
Ser man til gengæld på den seneste Eksportbarometerundersøgelse fra Jyske Bank og Danish Export, som blev udgivet i starten af september, er billedet lige modsat.
“Det vidner om, at de danske eksportvirksomheder indtil videre er i stand til at afbøde effekten af de amerikanske toldsatser, og det er jo positivt. Hvis vi har vi lært en ting er det, at selvom vilkårene hurtigt kan ændre sig, er de danske virksomheder dygtige til at tilpasse sig markedet”, siger Sebastian Schwartz, CEO i Danish Export Association.
Adspugt om virksomhederne vurderer, at de vil blive ”hårdt ramt” af de 15 procent told, svarer hele 73 procent nej. I modsætning til tidligere Eksportbarometerundersøgelser, som har vist mere eller mindre det samme billede som Danmarks Statistiks nyeste tal, har man i denne udgave af Eksportbarometer kvalificeret ”hårdt ramt” som en situation, hvor virksomheden for eksempel mister eksportordrer eller må afskedige medarbejdere. Med andre ord ser det ikke ud til, at toldsatserne påvirker de danske eksportørers forretning i større omfang.
Sender regningen videre
Når de danske eksportører ikke vurderer sig selv som ”hårdt ramt” af tolden, hænger det formentlig sammen med, at en stor del af virksomhederne sender regningen videre til deres amerikanske kunder, som dermed betaler importtolden. Hele 78 procent af respondenterne svarer, at det er kunden, der betaler, mens 22 procent justerer lidt på salgsprisen, som kunden betaler noget, og man også selv tager et mindre tab. Ingen af de adspurgte virksomheder har tilpasset deres priser, så de selv står med det samlede tab svarende til de nye toldsatser.