Fem ting din virksomhed skal huske på LinkedIn

| Medlemsnyhed | Indrykket af HumanTrust A/S

Du skal være til stede på de sociale medier – og du skal være bevidst om, hvordan du gør det

I slutningen af 2017 havde vi fornøjelsen af at deltage i Børsens Gazellekåring i Aarhus. Her hørte vi bl.a. et indlæg fra Mikkel Grene, der er medejer og CEO i Søstrene Grene. Firmaet har i dag 10 fuldtidsansatte, der kun tager sig af SoMe; altså de sociale medier.

Umiddelbart en stor omkostning, blev han spurgt. Hans svar var klart: Har vi overhovedet råd til at lade være?

Herfra er meldingen lige så klar: Nej, det har virksomheder ikke i dag. Ikke fordi du skal styrte ud og ansætte 10 mand, men du skal være bevidst om, hvilket aftryk du sætter i den virtuelle verden. Der findes ikke en grydeklar opskrift, som passer til alle, men efter vores mening er der fem ting, din virksomhed skal overveje, når det gælder LinkedIn, som er en stærk og vigtig del af virksomhedens professionelle image.

For det første: Er din virksomhed overhovedet oprettet på LinkedIn? Hvis ja, skal du bare gå videre til næste afsnit; hvis nej – hvorfor ikke? En virksomhedsside giver jer en enestående mulighed for at fortælle alle de gode historier om jer selv, og I kan gøre det på jeres helt egen måde, så det passer bedst i jeres profilering og markedsføring.

Jamen, er det ikke det, jeg skal bruge hjemmesiden til? Jo, det skal du også. Men både jeres kunder og ikke mindst jeres kommende medarbejdere leder i høj grad efter jer, der hvor de færdes i forvejen – nemlig på SoMe.

For det andet skal I sørge for opdateringer af medarbejdernes LinkedIn-profiler. Det gælder ikke kun for de øverste chefer, men for alle medarbejdere med kundekontakt. En smart virksomhedsside, hvor alle de tilkoblede medarbejdere ikke er opdateret siden maj 2014, holder ganske enkelt ikke.

Samtidig skal I huske, at det drejer sig om virksomhedens image. Måske skal I investere i professionelle billeder af alle, og det kan også være en god idé at lave en fælles politik for, hvordan et cv bliver præsenteret. På den måde undgår I, at den ene medarbejder bruger 150 linjer på sig selv, og sidemanden bruger 15.

For det tredje: Brug LinkedIn til at fortælle de gode historier fra jeres hverdag, og I skal ikke nøjes med at reklamere for jeres nye produkter og det, I ellers vil sælge. I kan med fordel også fortæller om jeres visioner, men det kan også være content marketing, hvor I deler tips, tendenser og gode ideer ud – kort sagt lader jeres faglighed skinne igennem ganske gratis. Det kan også være en nyhed fra omverdenen, som kan have interesse for mange af jeres kunder – så del et link. Når I udviser overskud og tør dele ud af det, skaber I også et publikum derude.

Husk desuden at supplere med billede, gerne i farve, og vær endelig ikke for nærig med at bruge links til præcist det sted på jeres hjemmeside, hvor man kan få mere at vide.

For det fjerde skal I udnytte de ansattes profiler. Hver enkelt ansat har et netværk, der rækker længere ud, end I kan se fra chefgangen, og det kan og bør I bruge offensivt.

En nyhed får først for alvor værdi, når den bliver delt af og med mange. Vi oplever mange virksomheder, som bruger megen energi på at skære en nyhed helt skarpt til, inden den lægges op – hvorefter nyheden bliver overladt til sig selv og derfor ofte synker håbløst til bunds i SoMe-havet.

Vi foreslår at lave en egentlig politik for at dele og sprede opslag; f.eks. ved at sende linket ud til medarbejderne med en kraftig opfordring til at dele. Nej, du kan ikke tvinge dine ansatte til det, men du kan arbejde på at gøre det til en del af hverdagen. Og en virksomhed, hvor de ansatte gerne deler opslag, virker ganske enkelt mere tiltrækkende for nye kandidater – for det gider man jo ikke gøre, hvis det er det dårligt sted at arbejde, vel?

For det femte: Lav en strategi. Hvad vil du markedsføre hvornår – måske i form af en slags årshjul – og ikke mindst: Hvem har ansvaret for hvad, og hvor ofte skal der laves opslag? I skal finde en rytme, der passer til jer og jeres hverdag. Husk at afsætte ressourcer til det – nej, det kan ikke gøres med venstre hånd i en frokostpause – og sæt jer et mål om antallet af følgere inden for en given tidsfrist. Det giver jer både en konkret målestok og en anledning til at revurdere jeres indsats undervejs. Måske skal der justeres nogle ting, måske ikke – det vigtigste for os at se er, at I overhovedet kommer i gang.

Kan I sætte et flueben ud for disse fem punkter, er I med på LinkedIn-beatet, og jeres virksomhed står stærkere og skarpere i den virtuelle verden. Det vil I kunne mærke ved jeres næste rekruttering.

Klik her for at læse flere nyheder fra HumanTrust A/S, hvor du også kan finde inspiration til din næste jobsamtale.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
HumanTrust A/S

Bredskifte Allé 5, st. tv.
8210 Aarhus V
Danmark
HumanTrust A/S

Send til en kollega

0.091