Masser af potentiale i frivillige kæder

| Medlemsnyhed | Indrykket af Shark & Co. ApS

Kædemarkedsføring med plads til butikkernes lokale særpræg og prioritering? Ja, selvfølgelig. Det er jo butikkerne der skal have omsætningen. Læs engang, hvad Shark & Co. Reklamebureau mener om den sag

I en tid hvor forbrugerne er lokalt orienterede og vil behandles individuelt, er relationen vigtigere for købssituationen end automationen (selv om den kan gøres individuel et langt stykke hen ad vejen). Automationen møder vi online hvor vi kan handle 24/7 iklædt pyjamas hvis vi har lyst. Desværre er det også i høj grad automation, vi møder, når vi opsøger de store shoppingtempler af ensartethed hvor overraskelserne er lean-bestemte og standardiserede. Og så kan forbrugeren jo lige så godt blive hjemme i pyjamassen…udtaler Mette Bonde

Den stramt styrede kæde bliver upersonlig

Men det bliver bare så nemt automatiseret, når man er en stramt styret konceptkæde. Hovedkvarteret tager beslutningerne og eksekverer, så butikschefer eller franchisetager bare skal låse døren op og sige ”hvad kan jeg hjælpe med”. Med koncepthåndbogen i hånden byder en menneskelig robot kunden velkommen. Det er ikke særligt personligt og skaber ingen forventning om overraskelse eller overlevering af god service.

Automationen er for masserne; personlige relationer er for individet. Kan en kæde forene disse to verdener og skabe værdi for forbrugeren, butikken og leverandørerne? Coop forsøger i en vis udstrækning ved at sælge lokale varer. Spar-kæden er på fornavn med den enkelte købmand – i hvert fald på facade-skiltet – og leverandørerne er en munter blanding af brands og private label.

Frihed i frivillige kæder

De frivillige kæder er traditionelt forbundet for at få attraktive priser hos leverandørerne gennem indkøbsvolumen. Og kædekontorene tilbyder desuden forskellige ydelser som hjælper deres medlemmer i hverdagen, herunder også markedsføring. Udfordringen i sådanne kæder er netop ”frivilligheden”. For hvor frie må de være? Her skal vi huske på at det er selvstændigt erhvervsdrivende som ofte har hver deres holdning til sortiment, prissætning, indsats og positionering ud fra deres egen butik. Der kan med andre ord være mange små marketingchefer m.v. i en frivillig kæde. Opgaven er at finde en løsning og et koncept som giver mening for den enkelte butiksindehaver, slutkunden og markedet. Og hvis man er dygtig som kæde tager man også leverandørerne med i løsningen, siger Allan Forum.

Markedsfør den lokale butiks særpræg

Kig på markedet lad butikken være helten og sæt kæden i bagerste led. Opgaven er ikke at ”sælge kæden” – opgaven er at sælge til forbrugeren fra disken i butikken - også online. Der skal sælges en vare og ikke mindst en god oplevelse, siger Mette Bonde.

Vi samlede det tidligere Møbelkæden i et nyt koncept. Limen er et sortiment på 400 m2 som butikkerne kan støtte op om. Resten af butikkernes areal kan de selv bestemme og indkøbe. Det giver frihed til at være købmand og til at præsentere de varer som man af den ene eller anden grund gerne vil forhandle. For selvom Danmark er et lille land, kan der være stor forskel på præferencerne når møbelbutikkerne og slutbrugerne er placeret rundt i landet. Og lige netop den frihed imødeser den nye kæde HJEMME HOS.

Der er også plads til det frie sortiment i kædens tilbudsaviser. Vi markedsfører også deres egne vare online og hver butik får deres egen webshop med både det faste kædesortiment og det sortiment butikken selv har indkøbt. Leverandørerne til det faste sortiment på 400 m2 har været med hele vejen. De har støttet op om det nye koncept og måden at ”tænke kæde på”. Vi har begge haft mulighed for at deltage i møder med leverandørerne og det har været givtigt for alle involverede parter, udtaler Allan Forum.

 Det bedste koncept for frivillige kæder

Kan andre frivillige kæder gøre det samme i deres konkurrence med fx konceptkæderne? Eller er selvstændigheden og den lokale indsigt truet? Hvis forbrugerne vil have service, handle og ekspederes lokalt, så mener vi at dette koncept og denne tilgang p.t. er det bedste bud på markedet for de frivillige kæder. Flere kæder siger at de gør det, HJEMME HOS gør det mere – og pt mest, siger Mette Bonde.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Shark & Co. ApS

Levysgade 14
8700 Horsens
Danmark
Shark & Co. ApS

Send til en kollega

0.113