23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Derfor har din webshop brug for fælles pakkemærkning

Hurtig, fleksibel og billig fragt til din kunde. Det er drømmen, og med ny EU-harmonisering kan den gå i opfyldelse. Og løsningen er på bare 18 cifre.

Konkurrenceparameter: Fragtmuligheder

Selvom du har de bedste produkter, det helt rigtige sortiment til målgruppen og en fænomenal markedsføring, er du alligevel prisgivet dit distributions-setup: Kommer pakken ikke hurtigt og billigt frem, kan det nemt resultere i røde stjerner på Trustpilot og dårlig stemning i Facebook-opslag.

Webshops er meget afhængige af, at de er konkurrencedygtige på de fragtservices, de kan tilbyde. Det er både leveringstid, leveringssted og fragtprisen, der er afgørende for, om en kunde vælger at bekræfte et køb, eller det bliver en ”abandoned cart”-situation.

Måske er du blandt de webshopejere, der derfor gerne vil kunne tilbyde dine kunder flere leveringsmuligheder?

Hvis en webshop vil tilbyde flere leveringsmåder, koster det typisk webshoppen større omkostninger både til integration i deres shop og til fragtomkostninger, da de ikke kan regne med samme antal forsendelser pr. fragtservice.

I dag bruger nogle distributører deres egne labels og stregkoder, og det både øger integrationsomkostninger og gør, at track&trace kan mistes, når pakker overdrages fra et distributionsled til et andet. Faktisk mister 40% af de forsendelser, der krydser en landegrænse i Europa deres track&trace information.

Hvis alle fragtservices i stedet benytter samme slags pakkelabel (en standard), vil integrationsomkostningerne til din webshop være mindre. Alle fragtoperatører ville kunne hente og bringe alle pakker. Det vil skabe øget konkurrence og dermed faldende fragtpriser.

Jeppe Trier fra danske Saxo ser også potentialet:

”Hvis vi kunne benytte samme pakkelabel til alle vores forsendelser, vil det i høj grad være en fordel for os. Specielt vil integrations-issues mindskes markant. Og når der sker færre fejl, vil vi også få færre henvendelser fra kunder omkring deres pakker, og returnering af pakker vil blive smidigere”.

Hjælp fra EU Kommissionen

Heldigvis er det også noget, som EU Kommissionen har fået øje på. Med sin Digital Single Market strategi skal handlende fra EU hjælpes til en mere smidig samhandel i alle led, fra leverandør over transportfirma til kunde, uanset hvor i Europa produktet sendes fra og til. Og den anden vej, hvis en forbruger ønsker at returnere varen.

Løsningen er et tal på 18 cifre

Nøglen til denne bedre samhandel er en standardiseret, unik ”nummerplade” til hver forsendelse. Nummerpladen indeholder en såkaldt SSCC-kode, der med sine 18 cifre identificerer hver enkelt forsendelse unikt.

”Det er egentlig ikke ”breaking news”, for SSCC-koden er allerede i brug hos rigtig mange aktører, bl.a. Postnord”, fortæller Jane Wulff, Head of Standards and Implementation i GS1 Denmark. GS1 er den globale not-for-profit organisation, der står bag de standarder, der er mest udbredt i supply chain management inden for fx detailhandlen og sundhedssektoren:

”Det nye er, at EU nu presser på for at udbrede standarden. Det er vi rigtig glade for, på e-handlens vegne, for det fantastiske ved standarder er jo, at jo flere der bruger en standard, jo mere værdi giver den til brugerne”.

Kommentar fra FDIH

”Vi forventer et meget mere gennemsigtigt og velfungerende logistikmarked, der vil gøre livet lettere for både webshops og forbrugerne. En standardlabel med en kode, som alle kan læse, vil gøre det nemmere for butikkerne at vælge den rette transportør til sine forskellige forsendelser, uden at det kræver teknisk omstilling ved skift til ny transportører. Track and Trace bliver nemmere over grænserne, så både webshops og deres kunder kan følge pakkerne hele vejen”, siger Henrik Theil, public affairs chef i FDIH.

Han tilføjer:

”Vi forventer også, at en entydig identifikation af pakken fra køb til levering vil skabe bedre viden om handelen over grænserne, så fx SKAT får bedre grundlag for momsberegning både fra pakker sendt inden for EU eller fra tredjelande”.

 Må vi inspirere dig til at få mere ud af jeres medlemskab og den måde, I udnytter vores standarder og services? Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

GS1 Denmark
Vesterbrogade 149
1620 København V
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK10629845
P nummer: 1000109004

Kontaktperson

HRO
Helle Riis Olsen
Marketing koordinator
hol@gs1.dk

Send til en kollega

0.047