Irma-pigen er blevet kultfigur i Japan
Japanere på besøg i Danmark rydder hylderne for bestemte varer med Irma-pigen på.
Her tiltalte størrelsen, stofkvaliteten og motivet på Irmas pose japanske turister, der tog den med hjem fra Europarejsen, og langsomt spredte interessen sig – hjulpet af internetsider, der sælger Irma-produkter i Japan.
- Der er gået mode i at have de smarteste stofposer, som japanerne bruger som en del af deres påklædning. Japanerne er faldet for Irma-pigen, fordi hun med sit naive, rene, og søde udtryk symboliserer et nostalgisk japansk kvindesyn, fortæller Anemone Platz til Politiken.
Deciderede turistmål
Marketingschef i Irma Gitte Matzen kender den japanske efterspørgsel, som hun beskriver som ’urkomisk.’
Flere af de centrale Irma-butikker i København oplever at være deciderede turistmål for store busser fyldt med Irma-glade japanere.
I følge butikschef Thomas Hammer i Irma ved Codanhus på Gammel Kongevej på Frederiksberg, er det muleposer i stof samt Irmas egne kagedåser, der fyldes flest af i indkøbskurvene.
Han fortæller, at det ligefrem kan være på grænsen til det kaotiske, når japanerne kommer forbi.
Vilde med mælkekartoner
På internettet findes flere japanske hjemmesider, der sælger tomme emballager fra Danmark.
Der findes f.eks. designbøger udelukkende med billeder af dagligdags ting som rugbrød, smør og mælk fra Netto, Spar og andre butikker.
Selv om efterspørgslen på Irmas produkter er stor, så er der ingen umiddelbare planer om at åbne en filial i Japan, skriver Politken.