8 ud af 10 danskere overvejede ikke, om den fisk de sidst købte med hjem til middagsbordet var bæredygtig. Og 2 ud af 3 kender slet ikke til MSC-mærket, som er en garanti for, at fisken er fanget under bæredygtige forhold.
Danskerne er envidere mest til discount-fisk. For ifølge analysen vil 50 pct. af forbrugerne ikke betale 10 kr. mere for en pakke frosne MSC-mærkede rejer, men er der ”kun” tale om en prisstigning på 5 kr. for en dåse MSC-mærket dåse tun, svarer 3 ud af 10 ja til gerne at ville betale en merpris.
Undersøgelsen fremlægger desuden, at 6 ud af 10 danskere spiser fisk en gang ugentligt og at denne typisk handles i supermarkedet.
FDBs undersøgelse bygger på surveydata fra 1018 respondenter gennemført i uge 9, 2013. Undersøgelsen er repræsentativ i forhold til Danmarks befolkning 15-74 år.