23948sdkhjf

Royal Unibrew godt fra start

Det er lykkedes Royal Unibrew at øge indtjeningen i årets første kvartal, blandt andet som følge af effektivitetsforbedringer.
Royal Unibrew har i årets første kvartal haft en nettoomsætning på 751 mio. kr., hvilket er på niveau med samme periode året før, der lød på 753 mio. kr. Resultatet før skat steg med 5 mio. kr. til 61 mio. kr.

- Vi har både opnået en fremgang i resultatet og fastholdt eller styrket vores markedspositioner på de enkelte markeder. Det er vi tilfredse med de overordnede markedsforhold taget i betragtning, udtaler koncernchef Henrik Brandt i en kommentar til regnskabet.

Øget forbrug i Nordvesteuropa
Regnskabsopgørelsen fortæller, at Royal Unibrew i første kvartal har oplevet stigende forbrug i i Nordvesteuropa, herunder Danmark. Afgiftstigningerne i 2012 i Danmark gør det dog vanskeligt at foretage en valid sammenligning af markedsudviklingen fra 2012 til 2013, påpeges det.

Den lavere nettoomsætning pr. volumenenhed skyldes ændring i kanalmikset, herunder at den i 1. kvartal 2012 indgåede private-label aftale har været effektiv i hele 1. kvartal 2013 og vurderingen er derfor, at Royal Unibrew generelt har fastholdt sine markedsandele for brandede øl og læskedrikke i både Danmark og Tyskland i den givne periode.

Royal Unibrew lancerede i 1. kvartal en ny smagsvariant af energidrikken, Faxe Kondi Booster, som allerede har opnået en god distribution og markedsposition.

- Samtidig forsætter vi det gode spor med hele tiden at forbedre vores effektivitet, og det bidrager til en højere EBIT-margin, afslutter Henrik Brandt.

EBIT-margin steg i perioden med 0,7 procentpoint til 8,2 pct.

Øvrige markeder holdt skansen
Markedssituationen i Italien er fortsat præget af økonomisk usikkerhed, forbrugertilbageholdenhed og down trading. Det har som forventet påvirket det samlede ølforbrug negativt, men premium- og superpremium-segmentet har fastholdt sin markedsandel. I de baltiske lande er har forbrugerne ligeledes været tilbageholdende med at købe øl, juice og læskedrikke, trods det faktum, at der har været en positiv udvikling i landets økonomi. Herudover har koldt vejr i 1. kvartal 2013 også medvirket til et reduceret forbrug.

På området for Maltdrikke er der fokus på at etablere fundamentet for vækst på allerede etablerede markeder samt på nye. Dette gennem et øget distributørsamarbejde, oplyser man.

Royal Unibrew fastholder sine tidligere udmeldte forventninger til helåret.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125