23948sdkhjf

Ulovlig læskedrik er gjort lovlig og bliver nu bredt ud i hele landet

Prime, der har været genstand for ulovligt salg, kan snart købes i Føtex, Netto og Bilka

Salling Group, der ejer dagligvarekæderne Føtex, Bilka og Netto, vil fra omkring midten af juni begynde at sælge læskedrikken Prime.

Det oplyser Salling Groups pressechef, Jacob Krogsgaard Nielsen, til Ritzau.

De fire smagsvarianter, der kommer i udbud, vil hverken indeholde A-vitamin eller koffein. Af den grund vil det være en "hydreringsdrik" og ikke en energidrik, lyder det.

Fødevarestyrelsen meldte i begyndelsen af maj, at der var opstået et ulovligt salg af flere produkter fra Prime i Danmark.

Styrelsen fandt, at nogle af læskedrikkene "har et for højt indhold af A-vitamin og koffein".

Alting på det rene

Men Jacob Krogsgaard Nielsen forsikrer, at Salling Group nu har "alting på det rene". Tilsætningsstofferne er nemlig blevet fjernet fra produktet.

- Vi kommer ikke til at sælge de energidrikke, der har været en masse palaver omkring. Vi kunne aldrig drømme om at entrere med noget, som ikke er blåstemplet og godkendt af myndighederne, siger Jacob Krogsgaard Nielsen. 

Salling Group har været i kontakt med Fødevarestyrelsen for at få afklaret, hvorvidt de nye varianter af Prime er lovlige at sælge.

- Såfremt styrelsen finder, at produktet indeholder ingredienser, der overskrider den lovlige grænseværdi, vil de række ud til os. Det er ikke sket, siger Jacob Nielsen.

Jacob Nielsen oplyser, at Prime-drikkene vil blive solgt til 25 kroner stykket.

Også salg i Circle K

Circle K, der ligeledes vil begynde at sælge produktet, forventer en meget stor efterspørgsel. Tankstationskæden har 226 butikker fordelt over hele landet. 

- De nye læskedrikke, der sælges hos Circle K, er baseret på kokosvand og tilpasset det danske marked. På den måde overholder de Fødevarestyrelsens retningslinjer, skriver firmaet i en pressemeddelelse.

Ifølge en pressemeddelelse fra Circle K vil kæden sælge fire smagsvarianter - Blue Raspberry, Lemon Lime, Tropical Punch og Ice Pop. 

Sådan blev Prime populært

Med de populære youtubere Logan Paul og KSI som frontfigurer har det amerikanske selskab Congo Brands formået at gøre Prime til en kæmpedille i både Danmark og andre lande.

Med mange millioner følgere på tværs af de sociale medier har de såkaldte influencere aktivt brugt deres platforme i markedsføringen af Prime.

Af den grund har produktet vokset sig til at være populært blandt primært unge mennesker.

/ritzau/

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109