23948sdkhjf

De professionelle køkkener er vilde med økologi

Kommuner, kantinekæder og hoteller er godt i gang med den økologiske omlægning.

Det konkluderer Økologisk Landsforening i kølvandet på nye tal fra Danmarks Statistik, der viser, at salget af økologiske fødevarer i foodservice steg fra 2,1 milliarder kroner i 2021 til 3,0 milliarder i 2022. Det svarer til en stigning på 41 procent.

-Selvom vi har været gennem coronanedlukninger og inflation, har økologien vist sin værdi og er kommet stærkt tilbage i de professionelle køkkener, siger Torben Blok, der er markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, i en pressemeddelelse.

Offentlige køkkener driver udviklingen

Ifølge foreningen er det særligt de offentlige køkkener, der bruger flere økologiske råvarer. Her er 30 procent af råvarerne økologiske, mens kantiner på offentlige arbejdspladser bruger 20 procent. På private arbejdspladser er andelen 18 procent, mens hoteller og restauranter i alt har en økologisk andel på 9 procent.

-De offentlige institutioner og kantiner går forrest. Men vi oplever, at særligt de private kantiner følger lige efter, fordi det er et stærkt konkurrenceparameter at tilbyde økologiske måltider, konstaterer Torben Blok.

Mejeriprodukter og æg i top

- Økologi udgør 32 procent af det samlede salg af mejeriprodukter og æg.

- Økologisk frugt og grønt ligger højere end gennemsnittet med 21 procent.

- Økologisk kød og fisk udgør 3 procent af varegruppens samlede salg

- Frostvarer udgør 5 procent

Kilde: Danmarks Statistik

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094