23948sdkhjf

Bryggerierne brygger færre forskellige øl

Øgede omkostninger i bryggeribranchen kan tydeligt aflæses i antallet af forskellige øl, som bryggerierne sendte på markedet i 2023. 

Det viser en ny opgørelse fra Bryggeriforeningen. 

Efter årevis med stigninger i udbuddet af øl fik danske øl-nydere færre danske øl at vælge imellem sidste år. I 2023 sendte bryggerierne i Bryggeriforeningen i alt 1847 forskellige øl på markedet mod 1884 øl året før.

Foreningen peger på øgede omkostninger til maltbyg, energi samt flasker og dåser.

- Udbuddet er fortsat særdeles imponerende. Men nedgangen er et tydeligt tegn på, at især flere af mikrobryggerierne kæmper med økonomien og har valgt at brygge færre øl, udtaler Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup i en pressemeddelelse.

Traditionelt er bryggeribranchen kendetegnet ved, at mikrobryggerierne sender rigtigt mange nye øl på markedet, og i 2022 tilbød Bryggeriforeningens medlemmer 598 nye øl til nysgerrige ølnydere. Men antallet blev i 2023 reduceret med omkring 200 øl.

- Bryggerierne holder sig primært til de øl, som detailhandlen og udskænkningsstederne er sikre på, at forbrugerne tager godt imod. Tiden er desværre ikke til at tage chancer med øl, der udfordrer smagsløgene alt for meget, udtaler Nick Hækkerup

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156