23948sdkhjf

Kriseramt iskaffeselskab tror stadig på overlevelse

To uger efter at være blevet taget under rekonstruktion er den fynske iskaffevirksomhed Cool Creative Company stadig i fare for at ophøre med at eksistere. Men der er optimisme i ejerkredsen.

Ifølge Fyens Stiftstidende arbejder advokat Jacob Schjern Andersen som rekonstruktør på at redde virksomheden ud af de aktuelle problemer. Ham har ejerne selv peget på som leder af den rekonstruktion, som de har indledt "for at sikre virksomhedens fremtid og overlevelse".

- Vi har et supergodt forhold til vores kreditorer, og vi har nogle gode kontrakter for fremtiden. Der er nogle småting, der juridisk har gjort, at vi blev nødt til at gøre det her for ikke at få revet tæppet væk under os, siger stifter og medejer Steffen Kastbjerg Clausen til mediet.

Produktionsfejl

Jacob Schjern Andersen oplyser til Fyens Stiftstidende, at der i øjeblikket ingen medarbejdere er i selskabet. Han påpeger, at det igangværende redningsforsøg skaber en betalingsstandsning, der beskytter mod konkurs.

Cool Creative Company fik i februar 2022 to millioner kroner tilført fra investoren Jacob Risgaard i tv-programmet Løvens Hule. Men senere samme år blev virksomheden ramt af store tab på grund af en produktionsfejl.

Fejlen medførte skimmel i et parti på 100.000 flasker, og af 2022-regnskabet fremgår det, at det kostede selskabet cirka 1,6 millioner kroner. Det var hovedårsagen til, at Cool Creative Company endte året med et underskud på 2,6 millioner mod et minus på godt 300.000 kroner året før.

De 100.000 flasker var produceret på et eksternt tapperi, hvorefter der gik skimmel i nogle af dem - ifølge en kvalitetskontrol i mellem en promille og en procent af flaskerne.

Jacob Risgaard trak sig ud af Cool Creative Company i oktober sidste år. 

Virksomhedens iskaffeprodukter med navnet Havafiesta har været på hylderne hos blandt andre Netto og Normal. Nu har Cool Creative Company en aftale med den sjællandske fødevarekoncern The Whole Company, som har overtaget produktion, markedsføring og salg af iskaffen i hele Norden mod til gengæld at levere 10 procent af salget til fynboerne, nævner Fyens Stiftstidende.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125