23948sdkhjf

Økonomiske udfordringer knækker nøglemarked for Arla

Bangladesh var for et år siden udråbt til at skulle være det helt store nøglemarked for mejerigiganten Arla i Sydøstasien. 

Det var primært mælkepulver, som Arla satsede på i landet, der siden er blevet hårdt ramt af økonomiske udfordringer.

Forventningerne er derfor styrtdykket hos Arla, og det har fået mejerikoncernen til at rette blikket mod andre markeder, fortæller Arla Internationals direktør Simon Stevens til Fødevarewatch.

- Vores succeshistorie i Sydøstasien var god, men nok lidt for vægtet mod Bangladesh og nu læner vi det mere over mod andre markeder for at stabilisere. Det er langsommere markeder, men stærkere. Regionen har historisk set været stærk, men vækstraterne vil nok stilne lidt for os og blive båret af flere markeder i stedet for meget af Bangladesh, fortæller han ifølge mediet.

Arla kigger i stedet mod lande som Fillippinerne, Malaysia, Singapore og Japan.

Arla Foods aflagde i slutningen af februar regnskab, som pegede i flere forskellige retninger.

Med 13,7 milliarder euro - 102 milliarder kr.- var årets omsætning meget tæt på at nå rekorden fra 2022, som i den grad var drevet af inflationen.

Men de rekordhøje priser på mejeriprodukter i 2022 begyndte imidlertid at falde igen sidste år, og årets nettoresultat endte på 380 millioner euro - 2,1 milliarder kr. - også tæt på rekordhøje 382 millioner euro i 2022.

Både omsætning og resultat er påvirket af valutaeffekter fra en svækket svensk kr., men også pund og dollar. Til gengæld førte en lavere inflation igen til en stigning i salget af mejeriprodukter i detailhandlen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094