23948sdkhjf

Alfa Laval er kunde: Millioninvestering skal sænke madspild i storkøkkener

En cirka tre år gammel app, som de to iværksættere Nichlas Saul og Christian Borkenfelt står bag, har netop hentet en investering på syv millioner kr. ind.

Deres app, FoodOp, hjælper de professionelle i store køkkener med at reducere deres madspild, og de nye millioner kommer fra The Footprint Firm, som har specialiseret sig i at investere i startups med forretningsideer, der kan styrker en bæredygtigheds-dagsorden.

FoodOp har et mål om, at 3000 af de store køkkener skal bruge app'en og den underliggende dataplatform i 2027.

Bag investoren The Footprint Firm står blandt andre erhvervsmanden Christian Sparrevohn, som sidder i Rådet for grøn omstilling og har en fortid i større virksomheder som GN Netcom og konsulentvirksomheden McKinsey.

- Med FoodOps løsning bliver det langt lettere for de kokke, der laver frokost på vores arbejdspladser, at træffe de rigtige beslutninger og servere sunde, klimavenlige og velsmagende måltider til os, der skal lære nye vaner. Samtidig får virksomhederne og de offentlige arbejdspladser de værktøjer, der skal til for at måle og reducere udledninger fra deres kantinedrift, siger Christian Sparrevohn i en pressemeddelelse fra FoodOp.

Alfa Laval og Guldsmeden blandt kunderne

Blandt FoodOps nuværende kunder er Hotelkæden Guldsmeden og industrigiganten Alfa Laval, hvis kantiner på de danske kontorer bruger app'en.

- På Alfa Lavals danske kontorer har vi reduceret CO2-aftrykket med 23 procent, svarende til 38 tons CO2 om året, og sparet flere hundrede tusinde kroner. Reduktionen skyldes dels en madspildsreduktion på 45 procent svarende til 16 ton mindre CO2 årligt og 15 procent mindre CO2 fra menuerne, svarende til 22 tons mindre CO2 fra menuerne om året. Størstedelen af den miljømæssige impact kommer altså af, at de grønne retter er blevet mere populære, siger FoodOp-medstifter Nicklas Saul.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093