23948sdkhjf

Kaffegigant relancerer brand i største investering siden 2010

Smagen og duften forbliver den samme, men ellers får BKI's premium brand en historisk stor overhaling.

Black Coffee Roasters, BKI Foods' premium kaffebrand, så første gang dagens lys i 2010. Det var dengang et noget andet kaffemarked, end det er i dag.

Det fortæller Anders Fisker Olesen, der er Head of Marketing & Innovation i BKI foods, i en pressemeddelelse.

Dengang var det at købe kaffebønner, og kværne dem selv derhjemme, mest af alt for ‘kaffenørderne’ og hobby-baristaerne - og det var i høj grad mændene, der sad på den post. Men det er forandret i det.

- Nu, mere end 10 år senere, er interessen for god kaffe steget markant. Kaffe er noget flere af os går op i og nyder på en anden måde end tidligere. Rigtig mange af os har både kaffemaskine, espressomaskine, stempelkander og meget mere derhjemme. Målgruppen er ganske enkelt blevet markant større, siden vi lancerede Black Coffee Roasters, udtaler han.

Derfor er det nu blevet tid til en relancering. I en mail til Food Supply betegner Anders Fisker Olesen de nye tiltag som "den største investering i brandet" siden 2010.

- Vi er gået radikalt til værks, og det er næsten kun logo og produktnavne, der er genkendelige i det nye design. Det er der naturligvis altid en risiko ved, fordi man risikerer at tabe nogle trofaste kunder. Men når kaffeforbrugerne har forandret sig så meget, som de har, det seneste årti, har vi valgt at være modige og ryste posen, udtaler han.

Samme rejse som specialøl

Relanceringen er lagt i hænderne på designbureau Cameleon Creatives, hvor Helle Dollerup, der er Kreativ Direktør og Trendspotter hos bureauet, har stået i spidsen for indsatsen. 

Det har kastet ændringer af sig i både det grafiske og sproglige udtryk. Emballagen bliver med klare, stærke farver som blikfang, mens sproget nu skal tilbage til dansk frem for engelsk.

- Kaffe er i nogle kredse blevet en næsten elitær disciplin, og vi ville hellere arbejde med et sprog, der taler til forbrugeren i øjenhøjde. I samarbejde med BKI har vi derfor lavet produkt- og smagsbeskrivelser, der formidler og vejleder om kaffen på en let forståelig måde og med et glimt i øjet. Sproget er ukompliceret og legende - det skal skabe billeder, dufte og måske endda minde os om de gode kaffeøjeblikke, der netop opstår omkring en god kop kaffe, udtaler Helle Dollerup.

Med det nye design, håber hun på, at forbrugerne bliver mere nysgerrige på kaffen og får lyst til at prøve noget andet end det vante kaffevalg.

- På mange måder er kaffe på samme rejse, som øl har været i en årrække. Folk elsker at prøve forskellige slags og holde smagninger derhjemme. Det er lidt det samme, der sker med kaffen lige nu, fordi den også varierer meget i smagen, afhængig af hvor den kommer fra, og hvordan den er ristet og brygget. Derfor har vi gjort meget ud at beskrive kaffen, dens smagsnuancer og intensitet på produkterne, og vi håber, at det inspirerer forbrugerne til at være nysgerrige og smage på kaffen på en ny måde.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125