23948sdkhjf

Adios: Carlsberg mister San Miguel i Storbritannien

Carlsberg har mistet eneretten til at sælge det spanske ølmærke San Miguel i Storbritannien

Mens Carlsberg mandag kunne afsløre, at man køber Britvic, står bryggeriet samtidig til at miste eneretten på at sælge det kendte spanske ølmærke San Miguel i Storbritannien. 

Det skriver Finans, der referer et investorkald mandag.

Ved udgangen af 2024 overgår retten til verdens største bryggeri, AB Inbev. Det spanske mærke repræsenterer en omsætning på 1,4 mia. kr. og 1,8 mio. hektoliter solgt øl i Storbritannien.

Mediet refererer desuden til investeringsbanken Jefferies, der noterer, at San Miguel udgør 29 pct. af Carlsbergs samlede volumen i Storbritannien.

- Selvfølgelig vil det have en negativ påvirkning på virksomheden, men over tid vil vi indhente det med vores egne mærker,« sagde Jacob Aarup-Andersen på et investorkald mandag, ifølge Finans.

Den danske bryggerikoncern meddelte mandag morgen, at man har fået godkendt et bud på Britvic på 3,3 milliarder britiske pund, svarende til 29 milliarder danske kroner. Carlsberg har desuden opkøbt resten af bryggeriet Marstons for 1,8 mia. kroner.

I en meddelelse fra Carlsberg siger Jacob Aarup-Andersen, at man med transaktionen kombinerer Britvic's portefølje af højkvalitets sodavand med Carlsberg's stærke portefølje af øl og deres evne til at nå ud til markedet, hvilket skaber et forbedret tilbud på tværs af Storbritannien og markeder i Vesteuropa.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078