Mikkeller på fode igen: Åbner to nye barer i udlandet
For bare to år siden lå bryggeriet Mikkeller og gispede efter vejret.
Coronanedlukninger og senere høje prisstigninger på råvarer som følge af krigen i Ukraine havde tæret så meget på virksomhedens overskud og kapital, at selskabet var tæt på at gå konkurs.
Men i dag er virkeligheden en anden. Der er ryddet op i de underskudsgivende aktiviteter, og for første gang siden 2020 er Mikkeller med stifter Mikkel Bjergsø i spidsen klar til at åbne nye barer i udlandet.
16. november åbner bryggeriet en bar i en nedlagt folkeskole i japanske Kyoto, og en uge senere er det Zürich og Schweiz, der står for tur.
Det glæder naturligvis Mikkel Bjergsø, for hvem de snart 39 barer, som Mikkeller driver, er mindst lige så vigtige som at brygge nye ølvarianter.
- Da vi startede op, handlede det om at lave verdens bedste øl, og det er også stadig ambitionen.
- Men det er også en stor del af vores brand at kunne præsentere vores produkter i nogle nye omgivelser.
- Jeg synes, at en øl kan så meget mere end bare at stå på hylden i en eller anden butik. Jeg kan godt lide, at de bliver sat i en social sammenhæng.
- Så derfor er vores mål i dag at lave verdens bedste øloplevelse, og det kan vi gøre ved at udvide nye barer rundt omkring i verden, siger han.
Ud over at det for ham er sjovere at føre nye projekter ud i livet end at drifte den eksisterende virksomhed, så giver bardriften også vigtig viden om, hvordan Mikkellers produkter bliver modtaget.
- Vi er meget tættere på vores kunder. Hver måned laver vi tre nye øl, som kun kan fås på fad i vores egne barer, og så får vi direkte feedback fra kunderne. Og så kan vi ret hurtigt finde ud af, om det er øl, vi skal lave mere permanent, siger Mikkel Bjergsø.
Han indgik i begyndelsen af året et partnerskab med Carlsberg, der ud over at købe 20 procent af aktierne i Mikkeller også fremover skal stå for distributionen af bryggeriets produkter i Danmark.
En win-win-aftale, hvis man spørger Mikkel Bjergsø.
- De er langt bedre til distribution i Danmark, end vi nogensinde har været. Det kræver mange kræfter og meget energi at skulle handle med store koncerner som Salling og Coop, og Carlsberg har mange flere sælgere, end vi nogensinde vil kunne få.
- Og i og med, at vi ikke skal bruge så meget energi på vores hjemmemarked længere, så har vi mere tid til resten af verden, siger Mikkel Bjergsø, der også forventer at kunne åbne nye barer i udlandet næste år.
Der er imidlertid også gang i ekspansionen herhjemme. Mikkeller overtog tidligere i år Færgekroen i Tivoli, og så har den Mikkeller-ejede Ramen To Biiru-kæde for nylig åbnet en ny, japansk nudelrestaurant i Hellerup.
Mikkeller blev stiftet tilbage i 2006 af Mikkel Bjergsø og Kristian Keller. Sidstnævnte forlod dog firmaet allerede året efter.
/ritzau/